Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Comentariul ăsta merită un post separat. Să luăm întrebările lui Valy pe rând:

Sa inteleg, ca in viitor, eu ca si small business nu are sens sa-mi mai pun 10 servere pentru mail, intranet, autentificare, BD, Live ci platesc serviciile astea la MS?

Da, vei avea flexibilitatea asta.

Sau vor fi mai multi provideri de nori, carora MS le cere o cota parte de profit?

În continuare, o mare parte (soluțiile de business) vor fi livrate de parteneri. Microsoft dorește să rămână furnizor de platformă. Nu știm cum vom monetiza acest model… încă. Probabil sub formă de royalty, așa cum a spus și Valy.

Sau imi fac eu Windows Azure pe care-l conectez in Nor?

Marea majoritate a chestiilor pe care le vom învăța/dezvolta în nor, le vom implementa și în versiunile ”on premises” ale serverelor noastre. Astfel, în viitor, ne putem imagina customeri care să-și construiască propriul norișor. De obicei, ăștia sunt cei care își permit și au nevoie de încărcare mare pe asset-urile lor. Chiar și așa, dacă au o lansare, o campanie sau orice perioadă de vârf, de ce să cumpere fier în datacenterele lor pentru a le ține apoi degeaba, când pot să pornească instanțele alea în Azure, plătesc pentru ele și după aia gata. Schema asta cu datacenterele în nor devine eficientă doar dacă o faci la scară mare.

Toate astea inseamna … de fapt o schimbare de a gindi IT? Fazele cu mii de firewall-uri segmente de retea si altele vor carea sau vor exista in paralel presupun, dar filosofia e diferita?

Corect.

De unde va luati oameni care sa tina in picioare noru? Lucrati cu indieni sau putem lucra si noi ceva de acasa in timpul liber?

Totul este automatizat. Pornim câte 4-8 instanțe de mașini pe câte un fier (lucrăm cu servere comune cu minim 8 core-uri). Practic sunt mașini virtuale, pe care le pornim când primim ”service modelul” serviciului (aplicației). Dacă servicul crapă, îl repornim de câteva ori, apoi notificăm owner-ul ca să facă ceva. La nivel de fier se merge pe modelul ”lights out”. Dacă detectăm orice defecține hw, migrăm serviciile (live) pe alte fiare și apoi stingem fierul cu probleme. Dacă se depășește un procent x de fiare cu probleme per container, migrăm totul pe alt container și îl trimitem înapoi la furnizor.

Sau Fiecare isi administreaza segmentul lui de nor?

Următoarea versiune de System Center va avea funcții de administrare a serviciilor din nor.

În încheiere, putem spune că end-userul/customerul va putea alege între un IT tradițional on-premises și un mix de sisteme on-premises + nor. Asta numim noi Software plus Services.

Filed under: S+S , Azure

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 10:38 AM by AISBERG

In sfarsit am inteles si eu ce-i Azure asta. Multumesc pentru explicatii!

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 12:15 PM by ilie.cosmin

Stateam intr-o seara la un spritz cu un amic ceva mai in varsta si dupa mai multe pahare mi-a zis ca s-ar putea sa nu apuc pensia in domeniu nu de alta dar nu o sa mai fie nevoie de sysadmini. Rubbish zic eu .. insa s-ar putea sa fi avut ceva dreptate. Oricum viitorul suna plin de oportunitati 🙂

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 1:40 PM by Valy Greavu

Multumesc Zoli, începe să-mi fie şi mie mai clar… dar totuşi nu cred în automatisme 100%.

Părerea mea este că trebuie să faceţi o grămadă de screencast-uri şi prezentări de alea video pentru modele… şi nu cum vorbeşte un nene de ăla cu barbă ci pur şi simplu cu desene animate ca să înţeleagă lumea mult mai bine.

Dacă acesta este un nou model de business, trebuie să recunosc că ideea nu e nouă dar implementarea da… cel puţin din ce ştiu eu.

Alte detalii ne poţi da?

Gen:

– Câte fiare estimaţi să aveţi acolo?

– Câtă lăţime de bandă şi câţi utilizatori credeţi că veţi avea?

– Care este capacitatea de stocare cumulată ?

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 2:28 PM by MrSmersh

Ma tot minca undeva sa sa comentez si eu de la post cu ISV dar deja nu ma mai pot abtine, si asa o sa se supere Zoli pe mine (mai mult decit e acuma) Smile.

No asta e clar ca pot sa folsoesc resurse in nor si sa nu mai folosesc servere locale, da am o serie de avantaje. Un Office un Exchange un ceva, pentru o marime de firma de firma e optim sa nu iti bati capul cu unele…

Dar ajungem la Azure la care pot sa zici ca e relativ inchisa platforma, de exemplu mie imi place SQL; clienet vrea Oracle, ce fac pentru BizTalk (.Net Services)am Azure si un alt host pentru Oracle (cumva le marit eu Smile)?… Asta cu un hoster normal as negocia bah uite asta si atita vreau si asta in nor. Si e o situatie obisnuita cu clienti medii mici de prin lume (adica medii mari de pe la noi). Si asta e cea mai mare problema: e inchisa ca platforma de hostare, pot pune orice al meu numa sa folosesca resursele astea care resurse nu pot folosi resurse similare ca functionalitate third party.

Si 2 MS ca imagine in general, nu sta fantastic (sa ma bazez pe MS la datele mele), si resursele online au o perceptie de uptime…. Asa ca muuulta convingere trebuie ca vinzi clientului asa ceva. Si sa vedem si preturile ca economia te omoara si resursele online sint destul de percepute ca gratis…

In o lume perfecta fara aplicatii legacy si idei si perceptii Azure asta ar fi din prima cel mai fain lucru decind s-a inventat piinea fellii dar asa e interesant dar mai e de lucru la prezentarea lui si la funtionalitatile lui. S+S e destul de clar un winner ca arhitectura macar, ca mai toate lumea asta implementeaza cind lucreaza cu servicii numa nu stie…

Si ziceai de System Center: pe cind ceva hostat (System Center hostata)? Da stiu pentru mobile exista ceva (facut de altii) dar inca nu m-am prins daca e facut din nou sau expus Sytem Center Mobile etc

Postul pentru ISV merita un front page zic eu Smile

BTW: Resurse „ascunse” si intrebari ce e asta RampUp

http://msdn.microsoft.com/en-us/rampup/default.aspx?

Cine e, ce face etc Smile

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 4:08 PM by zoltanhe

@Valy, nu știm încă până unde vom ajunge, dar suntem pregătiți să deschidem datacentere în toată lumea. Există și niște algoritmi interesanți la MSResearch pentru alocarea resurselor în datacentere, dar nu sunt publici… încă.

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 6:09 PM by Mihai Bondar

Tarziu v-ati trezit…

Sa speram ca aveti destul avant incat sa ajungeti acolo unde ar fi trebuit sa fiti acum

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 7:22 PM by Anonymous

Q: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

A: Daca vorbim strict de End-User, ca de el ai facut referire directa, End-userul nu are treaba directa cu Azure si cu Norul. El are treaba cu aplicatiile care vor fi scrise pentru a rula pe Azure si in Nor.

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 8:50 AM by zoltanhe

@chrisv, ai dreptate… Valy spunea ”eu ca și small business” și am presupus că vorbește de customer/beneficiar și nu de utilizator… am să modific titlul

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 9:01 AM by zoltanhe

@Mihai, poți să elaborezi un pic?

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 9:53 AM by adrian.munteanu

Afacerile din afara sint „risks driven”. La noi inca nu este cazul, în general.

End userul vrea aplicatii care sa ruleze. Managementul doreşte costuri cit mai transparente.

End userul doreste cit mai multe automatisme in legatura cu cerintele functionale. Managementul doreste ROI bună.

Pe de altă parte clientul doreşte continuitate si disponibilitate de la un serviciu. Flexibilitate cit mai mare in adaptarea la cerinte noi….şi bineinteles costuri reduse.

Va fi outsourcing (funcţii şi procese). Pentru ca este doar un business. Iar despre outsourcing, deocamdata piata este invatata cu help desk si call center. Limitele aici au fost atinse.

Software+Services? Cu siguranţă. Dar pentru asta se lucrază la „implinirea profeţiei”…..

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 11:04 AM by MrSmersh

Eu nu renunt Smile how about :

*System Center in the cloud planuri ceva , sau..

* ce e asta RampUp http://msdn.microsoft.com/en-us/rampup/default.aspx asta?

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 12:28 PM by Mihai Bondar

elaborez:

Treaba asta cu serviciile in nor e relativ veche, si altii s-au prins de ea si au exploatat-o puternic de ceva timp -> Google. Stiati ca Google e al treilea producator mondial de servere fara sa fi vandut vreodata unul? Pe mine m-a ingrozit treaba asta cand am aflat-o. Si Microsoft o stie si arunca lunar cate 10k de servere in datacentere in incercarea disperata de a-i ajunge.

Acuma, treaba e cam asa: e un model de business perfect, serviciu on demand, fara costuri initiale, costuri predictibile, etc. Pentru small business e un no brainer, Google apps fara nici un fel de dicutie. Pentru enterprise e o alternativa, si pot sa va dau exemple de firme cu 100k+ de angajati care au plecat pe apps. De ce google apps? pentru ca e singura alternativa viabila.

Apps e extraodinar. Are o singura problema: it’s crap! Dupa exchange nu ma pot inroarce la gmail. Dupa office 2007 nu ma pot intoarce la google spreadsheets. Message security and compliance e foarte fain din suita apps, dar nu e facut de ei, e Postini.

Si atunci, daca as putea sa am exchange in nor, cu toata functionalitatea dar fara bataia de cap, daca as putea sa am office in nor, sharepoint, forefront… atunci cu siguranta ca as merge in directia aia!

De ce i-a luat atat de mult timp lui MS sa realizeze ca trebuie sa se mute in nor. Aveati deja un produs foarte competitiv, doar ca trebuia pozitionat unde trebuie. De cand tot bazaie Ray Ozzie in directia asta? De cand tipa Steve Riley cu internet connected datacenter al lui? De ce a trebuit sa treaca atat de mult timp pana sa faceti schimbarea asta de optica? Aveti puterea acum sa reveniti? Eu sper ca da… dar o sa fie greu. E clar ca aveti produsul mai bun, si cred ca o sa il puteti si muta in nor. E un singur capitol la care o sa va fie foarte greu sa iii bateti pe google, si ala e pretul.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 12:35 PM by zoltanhe

@MrSmersh,

* ce vrei să faci cu System Center în nor?

* RampUp e o… rampă de .NET 3.x pentru începători dar și pentru cei din lumea Java sau cei care sunt încă pe .NET 1.x.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 12:47 PM by zoltanhe

@Mihai, mulțumesc pentru clarificări. Da, Google e marele competitor aici (cloud platform), dar nu cu Apps ci cu AppEngine. Și mai e unul: Amazon cu EC2. Ba mai e unul: Salesforce.com cu Force.com. Și cine știe cine mai vine? IBM? Oracle? SAP?

Sunt de acord și cu partea de Apps: trebuia să facem ceva. D-aia am scos Exchange Online și SharePoint Online și Dynamics CRM Online, care vor veni în curând și în .ro, și în plus vom avea Office Web Applications (Word, Excel, PowerPoint, Onenote) cu licențiere tradițională dar și prin abonament sau prin advertising (adică moca).

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 1:41 PM by MrSmersh

Zoli? M-ai facut KO inca ma numara Big Smile

*Ce vreau sa fac cu el in nor?

R:Sa imi tin infrastructura de firma mica mijlocie pe un server in cloud. Ce sa zic mai mult?

Si nu sint singurul cu idea ca ar fi util, niste suedezi asta fac pentru mobile devices.

Si vorba aia imi tin AD (more or less) in nor, Exchange in nor si imi pun local System Center… Cum suna asta? Am 10-12 servere in nor dar sint descoperit la infrastructura si imi trebe server fizic in locatie si daca am unu si e blade de ce imi mai bat capul cu noru? cind ….

*Cu RampUp clar batem toba despre pe canalele noastre

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 1:50 PM by zoltanhe

ok, got it. vom vedea…

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 3:36 PM by Mihai Bondar

da nu tocmai asta e ideea? imi cumpar exchange in nor ca sa nu mai fac management! nu ma intereseaza ce se intampla cu serveru, nu ma intereseaza patching, nu ma intereseaza nimic. eu platesc serviciu. tocmai asta e ideea, sa reduc costurile eliminand mentenanta.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 5:15 PM by MrSmersh

Si reteau ta fara un patch, fara nica… Cade hardu si tu nu stii si din astea si e ok si suficient ca in nor am datele? In unele cazuri da in altele nu… In plus o retea compromisa poate compromite datele din nor…

Iti dau un exemplu din businessu meu, ce facem se invirte in jurul 2-3 resurse hard de vreo 2000-3000 eu si retelistica lor (bine si componenta din nor ca noi vrem S+S)… Cad ele productivitatea scade cu 60%. Cum in pachet le vind si hardu as vrea sa stiu in ce stare sint si ca sint la zi cu update si din astea (si in plus sa pot preveni si explica outage), calea simpla ar fi daca clientul ar avea system center. Dar daca n-are ce fac? Hosted e ok pentru mine, si daca ii place ii vedem si de reteaua lui ca stim cum.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 5:29 PM by zoltanhe

@Mihai, asa e, iar ideea asta se poate extinde si la aplicatii de business (CRM, Payroll, parti din ERP, etc). Customerul decide. Imi imaginez ca vor fi unii care vor prefera mai mult on-premises altii vor prefera mai mult norul.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 6:27 PM by Mihai Bondar

Normal ca se poate extinde si la aplicatii de business. Salesforce.com face asta de cand lumea si pamantul…

Se poate face orice, cerul e limita. Ne bazam pe securitatea clientului (si Vista sta decent la treaba asta), si gata perimetru, gata dmz. Nu mai avem decat o gasca de clienti conectati la servicii din nor. Patching la clienti merge fara nici o problema cu windows update, antivirus merge fara probleme manage-uit peste internet, iar tot ce ramane e configuration management… asta e partea mai nasoala dar se poate face. Pentru nor, iar aveti tot ce va trebuie, si totul sta pe hyper-v.

MrSmersh: daca eu ca business adopt modelu asta, nu ma intereseaza catusi de putin ca am 3 sau 10 servere in nor, ca a crapat hardu la unu din ele sau ca trebuiesc update-uri. Eu cumpar serviciu, service provider-ul trebuie sa se ocupe de asta. Daca nu, nu ar fi nimic diferit de colocare de servere intr-un datacenter. Nu asta e ideea.

Acuma daca stau si ma gandesc, zic: oare nu cumva MS pregateste asta de mult? Prea sunt toate la locul lor, prea au tot ceea ce e nevoie pentru asta. Om vedea.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 8:46 PM by zoltanhe

@Mihai, exact. Se cheamă că vei face managemnt la servicii și nu la servere și fiare. O coacem cam demult. Ray zicea de 2,5 ani. Este drept că în prezentările noastre de acu doi ani, dacă vorbeam de ”dynamic IT” pun pariu că pentru mulți suna a BS… Smile

# Model e business – Servicii in nor

Monday, November 10, 2008 9:19 PM by Mihai’s Weblog

Citind postul lui Zoli , am inceput sa ma gandesc la modelul de business. Deci providerul de servicii(fie

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 11:18 PM by MrSmersh

Ca sa fiu 100% clar (daca nu si coerent Smile) eu as vrea serviciile IT System Center sa fie oferite din nor pentru infrastructura care sigur va exista on premise PC, device mobile, retelitistica conexa sau ca o mai fi si avea agenti de System Center…

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Tuesday, November 11, 2008 8:22 PM by dpopa

Zoli, stiai de proiectul asta ?

http://www-03.ibm.com/press/us/en/pressrelease/22613.wss

Se numeste Blue Cloud.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Tuesday, November 11, 2008 9:12 PM by zoltanhe

Da, am auzit. A iesit si ceva concret? Initial, parea un fel de hosting…

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Wednesday, November 12, 2008 10:00 AM by dpopa

A fost un pilot pornit in 2007 si un target pentru 2008 -> se va distribui la public. O sa caut sa vad daca intr-adevar este pe piata.