Oблачные Bычисления – Cloud Computing

Mâine voi fi la http://www.moldovaictsummit.md/ și am fost rugat să spun câteva cuvinte pentru allmoldova despre prezentările mele. Iată ce a ieșit: http://www.allmoldova.com/project/ict-summit/interview/1225.html. Iar dacă nu știți rusă, ăsta e textul original:

1. Trenduri IT – cloud computing, perspectiva Microsoft

Cloud computing nu este o idee nouă, este doar o evoluție firească în lumea tehnologiei informației.

Consumatorul de acasă

Un utilizator casnic de calculator folosește zilnic cloud computing când își citește emailurile de pe Hotmail, sau când stă de vorbă cu prietenii pe Messenger, sau când își actualizează profilul pe Facebook, sau când se joacă pe Xbox Live. Este ceva normal. De fapt, acest utilizator folosește servicii de pe internet, găzduite în “nor” (cloud). Îl interesează ce este pe serverele, care deservesc serviciile de mai sus? Probabil că nu. Este treaba furnizorilor de servicii să aibă grijă de infrastructura din nor și să țină serviciile online, fără întrerupere. Mai mult, unele servicii se consumă ca atare, cum sunt Bing, Bing Maps, Healthvault sau Office Web Apps iar altele sunt servicii adiționale la software local: Windows Live, Office Live, Xbox Live etc. În aceste condiții, consumatorii sunt interesați să aibă experiență similară pe calculator, pe telefonul mobil, dar și pe televizor.

Mediul de business și sectorul public

Dacă ne gândim acum la firme sau organizații (guverne, primării, agenții etc), ele în mod tradițional își găzduiesc singure soluțiile informatice. Aplicațiile software rulează pe servere în interiorul acestor organizații. Haideți să extrapolăm ideea de mai sus a serviciilor de pe internet și în pentru această lume. Este foarte probabil ca la un moment dat, anumite aplicații vor merita să fie “aruncate în nor”, în sensul că organizația în loc sa cumpere servere plus software plus mentenanță, vor cumpăra doar un abonament pentru un serviciu găzduit în nor. Acest model se numește în literatura de specialitate Software as a Service sau SaaS. Microsoft ofera deja astfel de servicii pentru firme sau organizații: email, colaborare, conferințe, gestiunea clienților, mesagerie instantanee, arhivare etc (http://microsoft.com/online). Din păcate, aceste servicii nu sunt încă disponibile în Moldova (nZ: în România vor fi disponibile din aprilie 2010). Aceste servicii sunt de fapt variante online ale serverelor Microsoft: Exchange, SharePoint, Communications Server, Dynamics CRM și Live Meeting.

Oare ăsta este viitorul? Unii spun că da. Microsoft crede însă că viitorul va fi unul mixt, în care vor coexista soluții informatice tradiționale împreună cu servicii găzduite în nor. Strategia Microsoft este să ofere software în așa fel încât beneficiarii să poată alege modul de instalare și consum, fie a) să-și instaleze acel software local, fie b) să-l găzduiască la un partener sau c) să se aboneze la servicii din nor. Oferim această libertate de alegere și posibilitatea de a face combinații de orice fel. Numim aceasta strategie Software + Services sau S+S.

Platforma de cloud computing

Următorul pas este să ne gândim la dezvoltatorii de software și să le oferim o platformă de calcul atractivă în nor. Gândiți-vă numai la succesul Microsoft, care se datorează în primul rând sutelor de mii de aplicații, care au fost scrise să ruleze pe Windows și SQL Server. Ideea este simplă: un sistem de operare plus baze de date în nor, configurabile dinamic, cu posibilitatea de a aloca resurse de calcul și stocare în funcție de nevoile aplicației. Exact asta face Windows Azure și SQL Azure.

Concluzie

În încheiere vreau să subliniez că angajamentul Microsoft în domeniul cloud computing este total. “We’re all in” așa cum scrie și la http://www.microsoft.com/cloud/. Investim în centre de date (in momentul de fata 3 in Statele Unite ale Americii si unul în Irlanda) cu capacitate de peste 100000 de servere fiecare, cu un randament energetic excelent: PUE=1,3 (Power Usage Effectiveness). În același timp, credem în eficiența strategiei noastre mixte, numită Software+Services, vom continua sa livrăm software capabil să ruleze în orice centru de date (la client, la hoster sau în nor) și vom căuta să oferim o experiență uniformă utilizatorilor, indiferent de ce au ei în față (calculator, browser, telefon mobil sau televizor).

2. Importanţa neutralităţii tehnologice în achiziţiile publice

Microsoft sprijină necondiționat administrația publică în demersul ei de a deveni mai deschisă, mai consistentă și mai conectată cu cetățenii. Credem cu tărie că neutralitatea tehnologică a administației publice este esențială pentru promovarea competiției, inovației și alocarea responsabilă de resurse financiare. Deschiderea administrației publice către o diversitate de tehnologii nu trebuie confundată cu impunerea unor modele de dezvoltare de software sau impunerea anumitor standarde. Considerăm că orice impunere este dăunătoare pentru industria IT locală și pentru dezvoltarea ei sănătoasă. Recomandăm guvernelor, primăriilor și agențiilor să se concentreze pe rezolvarea nevoilor în achizițiile publice și nu pe preferințe tehnologice.

Radu Georgescu despre oportunitățile din nor

În lumea asta IT, care se cam umple de nori, Radu ne arată aici câteva oportunități de business: hosting, aplicații, billing și computing.

Eu aș mai adăuga IaaS, date și mixuri:

  • IaaS (Infrastructure as a Service), în sensul oferirii de infrastructură și spațiu de stocare către terți (vezi Star Storage, sau Omnilogic, care au mers după modelul Amazon); nu aș numi asta hosting
  • date, în sensul oferirii/vânzării de dataset-uri, care sunt de interes pentru terți (vezi http://pinpoint.com/en-GB/dallas)
  • mixuri, în sensul aplicații on premises, care folosesc servicii din nor, idee care ne duce la punctul următor
  • servicii în nor, care nu sunt aplicații finite (ca cele de mai sus de la Radu), însă pot constitui building blocks pentru asamblarea de mixuri (Software + Services, e mai limpede acum?)
  • framework-uri în nor, care permit dezvoltarea de aplicații în nor
  • PaaS (Platform as a Service), în sensul oferirii unui mediu în nor, care să conțină majoritatea punctelor de mai sus; acest ultim punct pare să nu fie pentru oricine (Google AppEngine, Force.com, Windows Azure), dar nu se știe niciodată…
  • alte păreri?

PS: Radu, nu e nici o problemă dacă S+S nu va fi ”adoptat” ca acronim. Noi (Microsoft) credem cu tărie în el și reprezintă strategia noastră. Vrem ca de acum, clienții noștri să poată să-și aleagă unde să ruleze software-ul Microsoft: la ei în ogradă (on premises), la un partener (probabil prin hosteri) sau în nor (SaaS, da, ne place SaaS, cu rezerva că nu tot ce zboară se mănâncă e IT se poate muta în nor).

Dynamics CRM – Business Action Virtual Tour

Nu uitați de seria de webcasturi live din perioada 27-30 aprilie (în fiecare zi de la ora 11:00 12:00), dedicate firmelor de soft. Recomandăm aceste webcasturi persoanelor de decizie din business și din tehnic. Azi este vorba despre utilizarea Dynamics CRM ca platformă pentru aplicații de business, mâine va fi despre crearea de interfețe Silverlight sau WPF pentru Dynamics CRM, poimâine va fi despre integrarea cu SharePoint și Office, iar răspoimâine va fi despre utilizarea Windows Azure ca opțiune de deployment în scenarii SaaS sau S+S.

Pentru detalii sau alte opțiuni orare, citiți asta.

Filed under: Office, S+S , SharePoint, Silverlight, WPF, SaaS, Azure, Webcast, Dynamics CRM

# re: Dynamics CRM – Business Action Virtual Tour

Monday, April 27, 2009 11:37 AM by zoltanhe

sunt la 12:00… am învățat și eu că vara suntem la 3 ore de GMT…

Folositi Dynamics CRM?

Utilizare: Știați că dacă sunteți parteneri Microsoft, puteți folosi Dynamics CRM? Chiar și la nivelul Registered Member (prin Microsoft Action Pack). Detalii la https://partner.microsoft.com/romania/partner?countrycode=ro-ro.

Training: Știați că dacă sunteți parteneri Microsoft, aveți acces la zeci de cursuri online despre Dynamics CRM prin Partner Learning Center? Detalii la https://partner.microsoft.com/romania/40013459.

Dezvoltare: Știați că dacă sunteți firmă de soft, puteți dezvolta soluții de business peste platforma Dynamics CRM prin personalizarea entităților și interfeței, prin crearea de plug-in-uri și pachete de soluții custom, sau prin integrarea serviciului web din platforma Dynamics CRM cu aplicațiile voastre de business? Știați că puteți astfel să creați soluții de business tradiționale (on-premises) sau hostate pe net (SaaS)? Pentru a acoperi aceste scenarii, parcurgeți materialele cursului ”Dynamics CRM for ISVspublicate pe ITBoard. Pentru a reproduce laboratoarele practice, descărcați mașina virtuală de aici, copiați arhiva labs în mașina virtuală și urmăriți instrucțiunile din pdf.

Perfecționare: Știați deja? Atunci vă propun să participați la Business Action Virtual Tour, unde veți putea învăța despre integrarea Dynamics CRM cu SharePoint sau cu Office, despre crearea de interfețe pentru Dynamics CRM cu Silverlight sau cu Windows Presentation Foundation, și despre dezvoltarea de servicii pe Azure Services Platform pentru a suporta scenarii de SaaS sau S+S cu Dynamics CRM. Înscrieți-vă mai jos la cele patru webcasturi live:

Microsoft Dynamics CRM Business Action Virtual Tour

27 aprilie, ora 11:00 12:00 – Line-of-Business Application Framework

28 aprilie, ora 11:00 12:00 – Compelling Experiences (n.z. Silverlight, WPF)

29 aprilie, ora 11:00 12:00 – Familiar Skills (n.z. Office, SharePoint)

30 aprilie, ora 11:00 12:00 – Power of Choice (n.z. Azure)

Dacă vă convine mai mult seara, puteți urmări webcasturile pentru America de Nord (27, 28, 29, 30). Cele pentru Asia nu le mai pun fiindcă sunt în zori.

Enjoy!

Filed under: Office, ISVs, S+S , SharePoint, Silverlight, WPF, SaaS, Training, Azure, Webcast, Dynamics CRM

# Dynamics CRM – Business Action Virtual Tour

Monday, April 27, 2009 9:26 AM by Weblogul lui Zoli

Nu uitați de seria de webcasturi live din perioada 27-30 aprilie (în fiecare zi de la ora 11:00), dedicate

Cloud Computing si SaaS din perspectiva enterprise

Dacă nu ați ajuns la conferința de SaaS și Cloud Computing de miercuri și nu ați urmărit nici transmisia pe net, în prima parte am explicat viziunea Software + Services, iar în a doua parte am dat un exemplu de transformare, care poate fi luată în considerare de o companie/organizație. În acest exemplu am introdus cele 6 categorii de aplicații de mai jos:

image

Pe axa ”Build vs Buy”, în partea de jos deținem control, iar în partea de sus obținem ”economy of scale”. La fel și pe axa ”On premises vs Cloud”, în partea stângă avem control, iar în partea dreaptă ”economy of scale”. Astfel, pentru aplicațiile Self Hosted Home Built deținem maxim de control, pe când la SaaS (Software as a Service) obținem maxim de ”economy of scale”. Asta nu înseamnă că celelalte variante nu sunt viabile! Tot aici se vede și diferența dintre Cloud Computing și SaaS.

Cele mai multe companii arată azi așa (un exemplu supersimplificat cu 6 sisteme, din care ultimele două sunt specifice businessului):

image

După transformare poate deveni așa:

image

Transformările pot avea motive diverse, de la optimizarea infrastructurii până la relaxarea cash-flow-ului.

Microsoft este prezent în toate cele șase categorii, deși trebuie să recunoaștem că grosul este pe partea stângă:

  1. Self Hosted Home Built – asta știm să facem cel mai bine, businessul de platformă:
    • Windows (pe desktop, mobil și server), .NET
    • SQL Server, BizTalk Server
    • SharePoint ca platformă
    • Dynamics CRM ca platformă
    • plus uneltele din familiile Visual Studio și Expression
  2. Packaged Applications – ok, și asta:
    • Office, SharePoint Server, Communications Server
    • Dynamics NAV, AX, CRM
    • Exchange, Outlook
  3. Hosted Home Built – platformele de la punctul 1 oferite prin hosteri
  4. Hosted Packaged – aplicații de la punctul 2 oferite de hosteri:
    • Exchange
    • SharePoint
    • Dynamics CRM
  5. Cloud Platform – Azure Services Platform:
    • Windows Azure *
    • Azure developer services:
      • .NET Services *
      • SQL Services *
      • Live Services *
      • SharePoint Services **
      • Dynamics CRM Services **
  6. SaaS:
    • Exchange Online ***
    • SharePoint Online ***
    • OCS Online ***
    • Dynamics CRM Online ***
    • Office Online **

* – beta sau CTP – Community Technology Preview
** – încă în dezvoltare
*** – nu e disponibil în .ro, încă…

Filed under: S+S , SaaS, Azure, Arhitectura

# Azure Services Training Kit

Monday, February 16, 2009 6:05 PM by Weblogul lui Zoli

Am uitat să spun aici că avem o actualizare a kitului de training de pe http://www.azure.com . Link direct aici

MoneySaver Express

Da. E criză. Ce puteți face dacă sunteți firmă de soft/soluții? Mai ales că din ce în ce mai mulți clienți vor ezita să-și cheltuiască banii (suntem într-o perioadă în care cine nu deține lichidități, trăiește pe muchie de cuțit). Totuși ce puteți face? E simplu: mergeți și întrebați clienții ”cum pot să vă ajut să vă salvați economisiți banii?”. Nu încercați să vindeți/marketați aplicații de genul ”MoneySaver Express v1.0 tunat pentru criza”, ci mai degrabă mergeți și ascultați-vă clienții. Ei vor fi în continuare dispuși să cheltuiască bani, însă prioritățile lor sunt date peste cap. Înțelegeți-i!

Din experiența noastră, iată câteva idei cu ce soluții merg în această perioadă și ce nu:

  • Eficiență prin software:
    • Lumea s-a săturat de marile proiecte SOA cu autobuze de consultanți și abordări top-down, care promiteau prea ușor reduceri de costuri și agilitate organizațională. David Chappell de un an își deschide fiecare prezentare de SOA cu ”SOA is dead!”. ”Ha mă? Ăsta-i nebun?” îmi dădea Cipi coate. Anne Thomas Manes de la Burton Group zice și ea SOA is Dead; Long Live Services. E bine? Oh, da! Acum e momentul să mergeți la clienți și să le rezolvați problemele reale cu abordări bottom-up (vezi SOA: ”Never Mind” de Charles Fitzgerald). Cineva spunea că asta se numește ”real world SOA”… cine e oare? Ah, da. Microsoft: http://www.microsoft.com/soa/.
    • Business Intelligence. Ce frumos sună? Business Intelligence. Ha? Soluțiile de BI sunt la mare căutare, în special la clienții care au investit deja în data-warehouse și vor să ia decizii mai bune și mai repede. Ajutați-i să-și analizeze datele. Soluțiile de data mining au spart și ele gheața. E o pâine frumușică de mâncat aici! Soluțiile de BI duc la rezultate imediate, ușor de măsurat. Avantajul costului redus pentru SQL Server devine decisiv.
    • Soluțiile de colaborare nu duc la eficiență atât de palpabilă ca cele de mai sus, dar în timp se vede. SharePoint. SharePoint. SharePoint. Office.
    • Soluțiile de mobilitate sunt căutate în principal pentru creșterea productivității forței de vânzări și nu numai.
    • Aplicațiile de business clasice (ERP, CRM) vor merge și ele fiindcă s-ar putea ca unii clienți care au visat la SAP sau Oracle Apps să nu-și mai permită acest lux și să meargă cu ”muritorii”. Colegii mei de la Dynamics sunt optimiști. Dacă sunteți în business-ul ăsta, n-ar trebui să fie probleme.
  • Optimizarea infrastructurii IT:
    • IT-ul dinamic nu e o poveste. Dacă nu știți încă Infrastructure Optimization, mergeți repede la http://www.microsoftio.com/ și învățați cum se vinde infrastructură, cum faceți analiza infrastructurii clientului, cum treceți un client de la Basic la Standardized, la Rationalized și apoi la Dynamic.
    • Unified Communications pare să fie calea cea mai simplă de reducere a costurilor cu comunicațiile. Noi am trecut de mult de la teleconferințele prine telefon la cele prin Office Communications Server și Communicator pe client. LiveMeeting pentru prezentări. Bulina de prezență este lângă fiecare persoană în Outlook. Dacă e verde, click dreapta: ”Call” sau ”Send Mail” sau ”Reply with IM”. Lovely! Dacă e roșu, îmi spune: currently busy, free at 03:30pm etc. Hai că nu-i așa greu…
  • Flexibilitate în business:
    • Facilități de plată (perioadă de grație, rate, etc);
    • Monetizare prin abonament (lunar, anual), prin modelul pay per use (PPU) sau, de ce nu… prin advertising;
    • Fiți pregătiți să găzduiți/administrați voi soluțiile/aplicațiile software, după modelul SaaS (Software as a Service); Dacă ajungeți la modelul ăsta, mai bine lăsați un hoster specializat să se ocupe de găduire;
    • Adăugați valoare software-ului tradițional prin servicii web (sau invers), după modelul S+S, adică Software + Services;
    • Atacați și alte segmente de piață sau ”long tail”-ul din același segment;
    • Vindeți în regim de autoservire (online);
    • Fiți agili!

Baftă! Și dacă aveți nevoie de ajutor, suntem aici.

Filed under: Office, ISVs, SQL Server, S+S , SharePoint, Business, SOA, SaaS, Unified Communications, Arhitectura

# re: MoneySaver Express

Saturday, January 10, 2009 11:41 AM by naicul

Zoli,

Nu sunt arhitect de solutii, nici developer de solutii enorme, care sa cuprinda servicii, mii de softuri interconectate, etc; dar stau si ma intreb unde a disparut „soa e viitorul! faceti soa! asta e urmatoarea revolutie dupa oop!”. Ca parca asta auzeam pe la prezentari acum vreo cativa ani. Inclusiv pe la ale tale. Poate nu am inteles eu bine atunci si poate nu inteleg nici acum, asa ca explica-mi pe intelesul meu: cum se face ca „soa is now dead”? Unde mai e revolutia noastra? 🙂

(Ah, da, si o mica atentionare gramaticala – stii ca imi plac astea. Se zice „sa economisesti bani”, nu sa „salvezi bani”. A „salva bani” e o traducere gresita din engleza „to save money”. Poate nu e cine stie ce, dar pe mine ma zgarie pe retina)

# re: MoneySaver Express

Saturday, January 10, 2009 12:00 PM by MrSmersh

SOA e declarat mort.Dar nu a murit s-a schimbat vezi S+S de exemplu care e un soi de SOA sec XXI…

Si acuma ca tot m-a pus pe scris, poate si la Dynamics sa zicem „să nu-și mai permită acest lux și să meargă cu ”muritorii”” care sa fie aplicati share point customizate Smile… Stiu ca se poate, acuma e destul de interesatnt rezultatul cit de cost efficent iese.

# re: MoneySaver Express

Saturday, January 10, 2009 12:05 PM by zoltanhe

@naicul: așa e. Am citit și eu încă odată și într-adevăr, pare că mă contrazic cu ce spuneam cu ani în urmă. Ca să fie și mai clar, tot ce am spus atunci și aici pe blog rămâne valabil. Aproape că-mi vine să zic ”v-am spus eu!”. SOA, așa cum îl știm noi, rămâne valabil în continuare ca o abordare arhitecturală generoasă, însă mega-proiectele propuse de câțiva vendori (în frunte cu ăla mare și albastru) nu mai sunt înghițite de clienți. Aceștia nu mai sunt dispuși să-și reorganizeze business-ul de dragul IT-ului. Gartner ar spune că SOA este Through of Disillusionment pe curba de hype cycle: http://en.wikipedia.org/wiki/Hype_cycle. Nu mai merge să vinzi produse rebranduindu-le să conțină SOA sau ESB în denumire.
Ce vă spuneam cu ani în urmă în prezentările mele sau ale arhitecților invitați de aiurea este foarte clar și palpabil: expunem servicii, comunicăm prin mesaje, reutilizăm servicii și interfețe și facem serviciile administrabile. Acestea sunt în continuare valabile. Suntem în real world SOA.
De aia spuneam că este o oportunitate pentru jucătorii mici, partenerii Microsoft, să meargă și să rezolve problemele reale ale clienților folosind tehnici SOA, însă bottom up.

@MrSmersh, SharePoint e și el o aplicație, pe care dacă o customizezi, s-ar putea să iasă un ERP/CRM/whatever, numai bună pentru un anume client. La fel e și cu Dynamics NAV sau Dynamics CRM, doar că efortul de personalizare este diferit. La fel e și cu Charisma lui Totalsoft, sau Socrate a lui Bit Software sau SeniorERP. Până la urmă, fiecare firmă de soft din piața asta decide singură cât și ce ia de la alții și cât dezvoltă in house, iar decizia asta este o decizie de business. Unii decid să dezvolte cât mai mult in house și să țină prețurile jos, iar alții preferă să ia building-blocks de la terți (de ex SharePoint, Dynamics CRM, Dynamics AX etc) și să vândă la alt segment din piață.

# Vreti o bulina de prezenta, ca in Outlook?

Monday, January 12, 2009 9:21 AM by Weblogul lui Zoli

Povesteam aici despre bulina de prezență din Outlook (la Unified Communications). E vorba de asta: Vă

# Middle SOA

Tuesday, January 13, 2009 10:48 AM by Weblogul lui Zoli

Am amintit aici de articolul lui Anne ( SOA is Deadș Long Live Services ). Mare iureș s-a iscat de atunci!

# re: MoneySaver Express

Tuesday, January 13, 2009 11:06 AM by MrSmersh

Pai Zoli exact asta spuneam si eu, cam din toate poti face ceva, depinde daca merita la cost.

Si totul depinde de client si de lux lui, ca poate lux ii e si White Plains(cum s-o mai chema acuma) si ok ii e Dynamics. Sau o versiune ok de MS Accounting 2009 plus ceva de document managment e ce ii trebuie fix.

E foarte greu sa estimezi efortul orgazinational de implementare a unui ERP. Adica cit modific intern procedurile sa folosesc ERP si cit il modific pe el (ERP) sa imi fie comod/legal in ro. Si aici stau costurile mari dupa mine, pentru ca ERP sint capabile de customizari importante cam cit e un elefant capabil sa cinte la pian (da o sa fie muzica da sigur nu sonata lunii Smile).

# re: MoneySaver Express

Sunday, January 25, 2009 11:08 AM by MihaiBejenariu

„din ce în ce mai mulți clienți vor ezita să-și cheltuiască banii”

Eu ca si client INVESTESC bani in IT, nu cheltuiesc. Optimizarea aplicatiilor sau infrastructurii IT nu o fac pentru ca este un moft, ci pentru ca sa-mi optimizez businessul.

A trebuit sa vina criza ca sa incepem sa gandim normal. Sa inteleg ca:

1/ Inainte de criza chiar daca nu as fi avut nevoie , as fi cheltuit bani pe SOA/DWH/BI/etc?

2/ Iar acum in plina criza, sa nu mai cumpar de SOA/DWH/BI/etc desi am nevoie?

# re: MoneySaver Express

Sunday, January 25, 2009 2:12 PM by zoltanhe

@MihaiBejenariu, nu cred că m-ai înţeles… eu spuneam că tocmai în DWH, BI şi chiar SOA vor investi clienţii cu precădere (cu rezervele de rigoare legate de proiectele big-ass SOA). Sau poate n-am înţeles eu ce ai vrut să spui…

# re: MoneySaver Express

Monday, January 26, 2009 10:23 PM by MihaiBejenariu

@zoltanhe, nu am vrut sa fiu pe o pozitie opusa.

Pe scurt, m-am referit strict la textul pus intre ghilimele si vroiam sa subliniez (prin cele 2 intrebari retorice) atitutinea pe care ar trebui sa o aibe un client vis-a-vis de proiectele in IT. Spun asta pentru ca am vazut clienti care au decis sa opreasca investitii in IT datorita crizei.

Cu alte cuvinte, nu vad o legatura directa intre amploarea crizei si valoarea investitiilor in proiecte IT.

# re: MoneySaver Express

Tuesday, January 27, 2009 8:28 AM by zoltanhe

Am inteles acum. Multumesc pentru clarificare.

Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Comentariul ăsta merită un post separat. Să luăm întrebările lui Valy pe rând:

Sa inteleg, ca in viitor, eu ca si small business nu are sens sa-mi mai pun 10 servere pentru mail, intranet, autentificare, BD, Live ci platesc serviciile astea la MS?

Da, vei avea flexibilitatea asta.

Sau vor fi mai multi provideri de nori, carora MS le cere o cota parte de profit?

În continuare, o mare parte (soluțiile de business) vor fi livrate de parteneri. Microsoft dorește să rămână furnizor de platformă. Nu știm cum vom monetiza acest model… încă. Probabil sub formă de royalty, așa cum a spus și Valy.

Sau imi fac eu Windows Azure pe care-l conectez in Nor?

Marea majoritate a chestiilor pe care le vom învăța/dezvolta în nor, le vom implementa și în versiunile ”on premises” ale serverelor noastre. Astfel, în viitor, ne putem imagina customeri care să-și construiască propriul norișor. De obicei, ăștia sunt cei care își permit și au nevoie de încărcare mare pe asset-urile lor. Chiar și așa, dacă au o lansare, o campanie sau orice perioadă de vârf, de ce să cumpere fier în datacenterele lor pentru a le ține apoi degeaba, când pot să pornească instanțele alea în Azure, plătesc pentru ele și după aia gata. Schema asta cu datacenterele în nor devine eficientă doar dacă o faci la scară mare.

Toate astea inseamna … de fapt o schimbare de a gindi IT? Fazele cu mii de firewall-uri segmente de retea si altele vor carea sau vor exista in paralel presupun, dar filosofia e diferita?

Corect.

De unde va luati oameni care sa tina in picioare noru? Lucrati cu indieni sau putem lucra si noi ceva de acasa in timpul liber?

Totul este automatizat. Pornim câte 4-8 instanțe de mașini pe câte un fier (lucrăm cu servere comune cu minim 8 core-uri). Practic sunt mașini virtuale, pe care le pornim când primim ”service modelul” serviciului (aplicației). Dacă servicul crapă, îl repornim de câteva ori, apoi notificăm owner-ul ca să facă ceva. La nivel de fier se merge pe modelul ”lights out”. Dacă detectăm orice defecține hw, migrăm serviciile (live) pe alte fiare și apoi stingem fierul cu probleme. Dacă se depășește un procent x de fiare cu probleme per container, migrăm totul pe alt container și îl trimitem înapoi la furnizor.

Sau Fiecare isi administreaza segmentul lui de nor?

Următoarea versiune de System Center va avea funcții de administrare a serviciilor din nor.

În încheiere, putem spune că end-userul/customerul va putea alege între un IT tradițional on-premises și un mix de sisteme on-premises + nor. Asta numim noi Software plus Services.

Filed under: S+S , Azure

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 10:38 AM by AISBERG

In sfarsit am inteles si eu ce-i Azure asta. Multumesc pentru explicatii!

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 12:15 PM by ilie.cosmin

Stateam intr-o seara la un spritz cu un amic ceva mai in varsta si dupa mai multe pahare mi-a zis ca s-ar putea sa nu apuc pensia in domeniu nu de alta dar nu o sa mai fie nevoie de sysadmini. Rubbish zic eu .. insa s-ar putea sa fi avut ceva dreptate. Oricum viitorul suna plin de oportunitati 🙂

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 1:40 PM by Valy Greavu

Multumesc Zoli, începe să-mi fie şi mie mai clar… dar totuşi nu cred în automatisme 100%.

Părerea mea este că trebuie să faceţi o grămadă de screencast-uri şi prezentări de alea video pentru modele… şi nu cum vorbeşte un nene de ăla cu barbă ci pur şi simplu cu desene animate ca să înţeleagă lumea mult mai bine.

Dacă acesta este un nou model de business, trebuie să recunosc că ideea nu e nouă dar implementarea da… cel puţin din ce ştiu eu.

Alte detalii ne poţi da?

Gen:

– Câte fiare estimaţi să aveţi acolo?

– Câtă lăţime de bandă şi câţi utilizatori credeţi că veţi avea?

– Care este capacitatea de stocare cumulată ?

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 2:28 PM by MrSmersh

Ma tot minca undeva sa sa comentez si eu de la post cu ISV dar deja nu ma mai pot abtine, si asa o sa se supere Zoli pe mine (mai mult decit e acuma) Smile.

No asta e clar ca pot sa folsoesc resurse in nor si sa nu mai folosesc servere locale, da am o serie de avantaje. Un Office un Exchange un ceva, pentru o marime de firma de firma e optim sa nu iti bati capul cu unele…

Dar ajungem la Azure la care pot sa zici ca e relativ inchisa platforma, de exemplu mie imi place SQL; clienet vrea Oracle, ce fac pentru BizTalk (.Net Services)am Azure si un alt host pentru Oracle (cumva le marit eu Smile)?… Asta cu un hoster normal as negocia bah uite asta si atita vreau si asta in nor. Si e o situatie obisnuita cu clienti medii mici de prin lume (adica medii mari de pe la noi). Si asta e cea mai mare problema: e inchisa ca platforma de hostare, pot pune orice al meu numa sa folosesca resursele astea care resurse nu pot folosi resurse similare ca functionalitate third party.

Si 2 MS ca imagine in general, nu sta fantastic (sa ma bazez pe MS la datele mele), si resursele online au o perceptie de uptime…. Asa ca muuulta convingere trebuie ca vinzi clientului asa ceva. Si sa vedem si preturile ca economia te omoara si resursele online sint destul de percepute ca gratis…

In o lume perfecta fara aplicatii legacy si idei si perceptii Azure asta ar fi din prima cel mai fain lucru decind s-a inventat piinea fellii dar asa e interesant dar mai e de lucru la prezentarea lui si la funtionalitatile lui. S+S e destul de clar un winner ca arhitectura macar, ca mai toate lumea asta implementeaza cind lucreaza cu servicii numa nu stie…

Si ziceai de System Center: pe cind ceva hostat (System Center hostata)? Da stiu pentru mobile exista ceva (facut de altii) dar inca nu m-am prins daca e facut din nou sau expus Sytem Center Mobile etc

Postul pentru ISV merita un front page zic eu Smile

BTW: Resurse „ascunse” si intrebari ce e asta RampUp

http://msdn.microsoft.com/en-us/rampup/default.aspx?

Cine e, ce face etc Smile

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 4:08 PM by zoltanhe

@Valy, nu știm încă până unde vom ajunge, dar suntem pregătiți să deschidem datacentere în toată lumea. Există și niște algoritmi interesanți la MSResearch pentru alocarea resurselor în datacentere, dar nu sunt publici… încă.

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 6:09 PM by Mihai Bondar

Tarziu v-ati trezit…

Sa speram ca aveti destul avant incat sa ajungeti acolo unde ar fi trebuit sa fiti acum

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Sunday, November 09, 2008 7:22 PM by Anonymous

Q: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

A: Daca vorbim strict de End-User, ca de el ai facut referire directa, End-userul nu are treaba directa cu Azure si cu Norul. El are treaba cu aplicatiile care vor fi scrise pentru a rula pe Azure si in Nor.

# re: Dar pentru end-user care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 8:50 AM by zoltanhe

@chrisv, ai dreptate… Valy spunea ”eu ca și small business” și am presupus că vorbește de customer/beneficiar și nu de utilizator… am să modific titlul

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 9:01 AM by zoltanhe

@Mihai, poți să elaborezi un pic?

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 9:53 AM by adrian.munteanu

Afacerile din afara sint „risks driven”. La noi inca nu este cazul, în general.

End userul vrea aplicatii care sa ruleze. Managementul doreşte costuri cit mai transparente.

End userul doreste cit mai multe automatisme in legatura cu cerintele functionale. Managementul doreste ROI bună.

Pe de altă parte clientul doreşte continuitate si disponibilitate de la un serviciu. Flexibilitate cit mai mare in adaptarea la cerinte noi….şi bineinteles costuri reduse.

Va fi outsourcing (funcţii şi procese). Pentru ca este doar un business. Iar despre outsourcing, deocamdata piata este invatata cu help desk si call center. Limitele aici au fost atinse.

Software+Services? Cu siguranţă. Dar pentru asta se lucrază la „implinirea profeţiei”…..

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 11:04 AM by MrSmersh

Eu nu renunt Smile how about :

*System Center in the cloud planuri ceva , sau..

* ce e asta RampUp http://msdn.microsoft.com/en-us/rampup/default.aspx asta?

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 12:28 PM by Mihai Bondar

elaborez:

Treaba asta cu serviciile in nor e relativ veche, si altii s-au prins de ea si au exploatat-o puternic de ceva timp -> Google. Stiati ca Google e al treilea producator mondial de servere fara sa fi vandut vreodata unul? Pe mine m-a ingrozit treaba asta cand am aflat-o. Si Microsoft o stie si arunca lunar cate 10k de servere in datacentere in incercarea disperata de a-i ajunge.

Acuma, treaba e cam asa: e un model de business perfect, serviciu on demand, fara costuri initiale, costuri predictibile, etc. Pentru small business e un no brainer, Google apps fara nici un fel de dicutie. Pentru enterprise e o alternativa, si pot sa va dau exemple de firme cu 100k+ de angajati care au plecat pe apps. De ce google apps? pentru ca e singura alternativa viabila.

Apps e extraodinar. Are o singura problema: it’s crap! Dupa exchange nu ma pot inroarce la gmail. Dupa office 2007 nu ma pot intoarce la google spreadsheets. Message security and compliance e foarte fain din suita apps, dar nu e facut de ei, e Postini.

Si atunci, daca as putea sa am exchange in nor, cu toata functionalitatea dar fara bataia de cap, daca as putea sa am office in nor, sharepoint, forefront… atunci cu siguranta ca as merge in directia aia!

De ce i-a luat atat de mult timp lui MS sa realizeze ca trebuie sa se mute in nor. Aveati deja un produs foarte competitiv, doar ca trebuia pozitionat unde trebuie. De cand tot bazaie Ray Ozzie in directia asta? De cand tipa Steve Riley cu internet connected datacenter al lui? De ce a trebuit sa treaca atat de mult timp pana sa faceti schimbarea asta de optica? Aveti puterea acum sa reveniti? Eu sper ca da… dar o sa fie greu. E clar ca aveti produsul mai bun, si cred ca o sa il puteti si muta in nor. E un singur capitol la care o sa va fie foarte greu sa iii bateti pe google, si ala e pretul.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 12:35 PM by zoltanhe

@MrSmersh,

* ce vrei să faci cu System Center în nor?

* RampUp e o… rampă de .NET 3.x pentru începători dar și pentru cei din lumea Java sau cei care sunt încă pe .NET 1.x.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 12:47 PM by zoltanhe

@Mihai, mulțumesc pentru clarificări. Da, Google e marele competitor aici (cloud platform), dar nu cu Apps ci cu AppEngine. Și mai e unul: Amazon cu EC2. Ba mai e unul: Salesforce.com cu Force.com. Și cine știe cine mai vine? IBM? Oracle? SAP?

Sunt de acord și cu partea de Apps: trebuia să facem ceva. D-aia am scos Exchange Online și SharePoint Online și Dynamics CRM Online, care vor veni în curând și în .ro, și în plus vom avea Office Web Applications (Word, Excel, PowerPoint, Onenote) cu licențiere tradițională dar și prin abonament sau prin advertising (adică moca).

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 1:41 PM by MrSmersh

Zoli? M-ai facut KO inca ma numara Big Smile

*Ce vreau sa fac cu el in nor?

R:Sa imi tin infrastructura de firma mica mijlocie pe un server in cloud. Ce sa zic mai mult?

Si nu sint singurul cu idea ca ar fi util, niste suedezi asta fac pentru mobile devices.

Si vorba aia imi tin AD (more or less) in nor, Exchange in nor si imi pun local System Center… Cum suna asta? Am 10-12 servere in nor dar sint descoperit la infrastructura si imi trebe server fizic in locatie si daca am unu si e blade de ce imi mai bat capul cu noru? cind ….

*Cu RampUp clar batem toba despre pe canalele noastre

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 1:50 PM by zoltanhe

ok, got it. vom vedea…

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 3:36 PM by Mihai Bondar

da nu tocmai asta e ideea? imi cumpar exchange in nor ca sa nu mai fac management! nu ma intereseaza ce se intampla cu serveru, nu ma intereseaza patching, nu ma intereseaza nimic. eu platesc serviciu. tocmai asta e ideea, sa reduc costurile eliminand mentenanta.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 5:15 PM by MrSmersh

Si reteau ta fara un patch, fara nica… Cade hardu si tu nu stii si din astea si e ok si suficient ca in nor am datele? In unele cazuri da in altele nu… In plus o retea compromisa poate compromite datele din nor…

Iti dau un exemplu din businessu meu, ce facem se invirte in jurul 2-3 resurse hard de vreo 2000-3000 eu si retelistica lor (bine si componenta din nor ca noi vrem S+S)… Cad ele productivitatea scade cu 60%. Cum in pachet le vind si hardu as vrea sa stiu in ce stare sint si ca sint la zi cu update si din astea (si in plus sa pot preveni si explica outage), calea simpla ar fi daca clientul ar avea system center. Dar daca n-are ce fac? Hosted e ok pentru mine, si daca ii place ii vedem si de reteaua lui ca stim cum.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 5:29 PM by zoltanhe

@Mihai, asa e, iar ideea asta se poate extinde si la aplicatii de business (CRM, Payroll, parti din ERP, etc). Customerul decide. Imi imaginez ca vor fi unii care vor prefera mai mult on-premises altii vor prefera mai mult norul.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 6:27 PM by Mihai Bondar

Normal ca se poate extinde si la aplicatii de business. Salesforce.com face asta de cand lumea si pamantul…

Se poate face orice, cerul e limita. Ne bazam pe securitatea clientului (si Vista sta decent la treaba asta), si gata perimetru, gata dmz. Nu mai avem decat o gasca de clienti conectati la servicii din nor. Patching la clienti merge fara nici o problema cu windows update, antivirus merge fara probleme manage-uit peste internet, iar tot ce ramane e configuration management… asta e partea mai nasoala dar se poate face. Pentru nor, iar aveti tot ce va trebuie, si totul sta pe hyper-v.

MrSmersh: daca eu ca business adopt modelu asta, nu ma intereseaza catusi de putin ca am 3 sau 10 servere in nor, ca a crapat hardu la unu din ele sau ca trebuiesc update-uri. Eu cumpar serviciu, service provider-ul trebuie sa se ocupe de asta. Daca nu, nu ar fi nimic diferit de colocare de servere intr-un datacenter. Nu asta e ideea.

Acuma daca stau si ma gandesc, zic: oare nu cumva MS pregateste asta de mult? Prea sunt toate la locul lor, prea au tot ceea ce e nevoie pentru asta. Om vedea.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 8:46 PM by zoltanhe

@Mihai, exact. Se cheamă că vei face managemnt la servicii și nu la servere și fiare. O coacem cam demult. Ray zicea de 2,5 ani. Este drept că în prezentările noastre de acu doi ani, dacă vorbeam de ”dynamic IT” pun pariu că pentru mulți suna a BS… Smile

# Model e business – Servicii in nor

Monday, November 10, 2008 9:19 PM by Mihai’s Weblog

Citind postul lui Zoli , am inceput sa ma gandesc la modelul de business. Deci providerul de servicii(fie

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Monday, November 10, 2008 11:18 PM by MrSmersh

Ca sa fiu 100% clar (daca nu si coerent Smile) eu as vrea serviciile IT System Center sa fie oferite din nor pentru infrastructura care sigur va exista on premise PC, device mobile, retelitistica conexa sau ca o mai fi si avea agenti de System Center…

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Tuesday, November 11, 2008 8:22 PM by dpopa

Zoli, stiai de proiectul asta ?

http://www-03.ibm.com/press/us/en/pressrelease/22613.wss

Se numeste Blue Cloud.

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Tuesday, November 11, 2008 9:12 PM by zoltanhe

Da, am auzit. A iesit si ceva concret? Initial, parea un fel de hosting…

# re: Dar pentru customer care-i treaba cu Azure si cu Noru?

Wednesday, November 12, 2008 10:00 AM by dpopa

A fost un pilot pornit in 2007 si un target pentru 2008 -> se va distribui la public. O sa caut sa vad daca intr-adevar este pe piata.

Mai sunt locuri la PDC2008

Mai sunt doar trei săptămâni, dar încă vă mai puteţi decide să participaţi la PDC2008. Nu e ieftin, însă merită să vă luptaţi un pic cu şefii pentru bugetul necesar (taxa + avionul + cazarea = cca 3500EUR). Organizatorii au pregătit şi o scrisoare de „convince your boss„. Pe scurt:

  • vom vorbi pentru prima oară pe concret despre cloud services
  • vom arăta (şi da spre evaluare) pentru prima oară Windows 7 (sper să nu facem greşelile de la PDC2003 când am promis marea cu sarea pentru Longhorn, viitorul Windows Vista…)
  • identitatea va fi un subiect fierbinte (Zermatt și Geneva)
  • modelarea la fel (Oslo)

Până acum știu de trei persoane din .ro care vor merge. Vă rog să-mi dați un semn ca să ne putem întâlni/grupa/mergelaobere acolo.

Filed under: Eveniment, Windows, S+S , Identitate, Modelare, PDC

Blueprints

Vă plac software factories? Acele colecții de modele, framework-uri și unelte, care duc modelarea dincolo de statutul de documentație, folosind DSL-uri (Domain Specific Languages) specializate și XML pentru automatizarea procesului de dezvoltare? Sunt prea complicate? Mda. E muncă destulă ca să-ți faci propriul software factory (folosind GAX/GAT – Guidance Automation Extensions și Guidance Automation Toolkit).

Soluția pentru simplificare ar putea fi blueprint-urile, care sunt colecții de framework-uri (de obicei open source) și workflow-uri pentru a ușura asamblarea de soluții. Un prim exemplu este dat de S+S Blueprints (http://www.codeplex.com/ssblueprints), care prin instalarea unui S+S Blueprint Manager în Visual Studio, poate să populeze o soluție SSB cu proiectele și scheletul de cod necesare:

blueprints

Până acum avem:

  • Outlook + Services: un blueprint pentru creat add-on-uri pentru Outlook, care să se conecteze la servicii,
  • Video.Show: un blueprint pentru creat situri de videosharing… vrea cineva să facă un Trilulilu cu Silverlight Streaming?
  • Multi-Tenant Data Access Blueprint este proaspăt, cald, încă mai mișcă… ne ajută să creăm un data access layer multi-beneficiar, similar cu cel din sample-ul LitwareHR,
  • Silverlight Blueprint for SharePoint este încă în lucru (beta2 este și el cald; dacă v-ați chinuit cu beta1 încercați beta2) și nu apare în Blueprint Manager.

Enjoy!

Filed under: Office, Visual Studio, OSS, S+S , SharePoint, Software Factories, Blueprints

# re: Blueprints

Thursday, August 28, 2008 10:58 AM by Adrian Florea

interesant dar nu prea am inteles care ar fi, tehnic vorbind, diferenta intre o software factory si un blueprint?

# re: Blueprints

Thursday, August 28, 2008 11:44 AM by zoltanhe

Au runtime-uri diferite: software factories se bazeaza pe GAT/GAX, iar blueprints au runtime propriu și folosesc WF pentru workflow. Jack Greenfield obișnuiește să spună că blueprints sunt light-weight software factories. Detalii aici:

http://blogs.msdn.com/softwarefactories/archive/2008/05/26/software-factories-2-0.aspx.

# re: Blueprints

Thursday, August 28, 2008 12:44 PM by Adrian Florea

Aha, merci! Si din post-ul lui Greenfield pot deduce ca in viitor vor avea acelasi runtime? La asta se refera „integrating Software Factories with Software-plus-Services (S+S) Blueprints”?

# re: Blueprints

Thursday, August 28, 2008 1:02 PM by zoltanhe

Da. Foarte probabil că vor păstra ce e bun din fiecare. Mike Lehmann a organizat niște focus group-uri la TechEd-ul din state, tocmai pentru a aduna feedback.