Da. E criză. Ce puteți face dacă sunteți firmă de soft/soluții? Mai ales că din ce în ce mai mulți clienți vor ezita să-și cheltuiască banii (suntem într-o perioadă în care cine nu deține lichidități, trăiește pe muchie de cuțit). Totuși ce puteți face? E simplu: mergeți și întrebați clienții ”cum pot să vă ajut să vă salvați economisiți banii?”. Nu încercați să vindeți/marketați aplicații de genul ”MoneySaver Express v1.0 tunat pentru criza”, ci mai degrabă mergeți și ascultați-vă clienții. Ei vor fi în continuare dispuși să cheltuiască bani, însă prioritățile lor sunt date peste cap. Înțelegeți-i!
Din experiența noastră, iată câteva idei cu ce soluții merg în această perioadă și ce nu:
- Eficiență prin software:
- Lumea s-a săturat de marile proiecte SOA cu autobuze de consultanți și abordări top-down, care promiteau prea ușor reduceri de costuri și agilitate organizațională. David Chappell de un an își deschide fiecare prezentare de SOA cu ”SOA is dead!”. ”Ha mă? Ăsta-i nebun?” îmi dădea Cipi coate. Anne Thomas Manes de la Burton Group zice și ea SOA is Dead; Long Live Services. E bine? Oh, da! Acum e momentul să mergeți la clienți și să le rezolvați problemele reale cu abordări bottom-up (vezi SOA: ”Never Mind” de Charles Fitzgerald). Cineva spunea că asta se numește ”real world SOA”… cine e oare? Ah, da. Microsoft: http://www.microsoft.com/soa/.
- Business Intelligence. Ce frumos sună? Business Intelligence. Ha? Soluțiile de BI sunt la mare căutare, în special la clienții care au investit deja în data-warehouse și vor să ia decizii mai bune și mai repede. Ajutați-i să-și analizeze datele. Soluțiile de data mining au spart și ele gheața. E o pâine frumușică de mâncat aici! Soluțiile de BI duc la rezultate imediate, ușor de măsurat. Avantajul costului redus pentru SQL Server devine decisiv.
- Soluțiile de colaborare nu duc la eficiență atât de palpabilă ca cele de mai sus, dar în timp se vede. SharePoint. SharePoint. SharePoint. Office.
- Soluțiile de mobilitate sunt căutate în principal pentru creșterea productivității forței de vânzări și nu numai.
- Aplicațiile de business clasice (ERP, CRM) vor merge și ele fiindcă s-ar putea ca unii clienți care au visat la SAP sau Oracle Apps să nu-și mai permită acest lux și să meargă cu ”muritorii”. Colegii mei de la Dynamics sunt optimiști. Dacă sunteți în business-ul ăsta, n-ar trebui să fie probleme.
- Optimizarea infrastructurii IT:
- IT-ul dinamic nu e o poveste. Dacă nu știți încă Infrastructure Optimization, mergeți repede la http://www.microsoftio.com/ și învățați cum se vinde infrastructură, cum faceți analiza infrastructurii clientului, cum treceți un client de la Basic la Standardized, la Rationalized și apoi la Dynamic.
- Unified Communications pare să fie calea cea mai simplă de reducere a costurilor cu comunicațiile. Noi am trecut de mult de la teleconferințele prine telefon la cele prin Office Communications Server și Communicator pe client. LiveMeeting pentru prezentări. Bulina de prezență este lângă fiecare persoană în Outlook. Dacă e verde, click dreapta: ”Call” sau ”Send Mail” sau ”Reply with IM”. Lovely! Dacă e roșu, îmi spune: currently busy, free at 03:30pm etc. Hai că nu-i așa greu…
- Flexibilitate în business:
- Facilități de plată (perioadă de grație, rate, etc);
- Monetizare prin abonament (lunar, anual), prin modelul pay per use (PPU) sau, de ce nu… prin advertising;
- Fiți pregătiți să găzduiți/administrați voi soluțiile/aplicațiile software, după modelul SaaS (Software as a Service); Dacă ajungeți la modelul ăsta, mai bine lăsați un hoster specializat să se ocupe de găduire;
- Adăugați valoare software-ului tradițional prin servicii web (sau invers), după modelul S+S, adică Software + Services;
- Atacați și alte segmente de piață sau ”long tail”-ul din același segment;
- Vindeți în regim de autoservire (online);
- Fiți agili!
Baftă! Și dacă aveți nevoie de ajutor, suntem aici.
Filed under: Office, ISVs, SQL Server, S+S , SharePoint, Business, SOA, SaaS, Unified Communications, Arhitectura
# re: MoneySaver Express
Saturday, January 10, 2009 11:41 AM by naicul
Zoli,
Nu sunt arhitect de solutii, nici developer de solutii enorme, care sa cuprinda servicii, mii de softuri interconectate, etc; dar stau si ma intreb unde a disparut „soa e viitorul! faceti soa! asta e urmatoarea revolutie dupa oop!”. Ca parca asta auzeam pe la prezentari acum vreo cativa ani. Inclusiv pe la ale tale. Poate nu am inteles eu bine atunci si poate nu inteleg nici acum, asa ca explica-mi pe intelesul meu: cum se face ca „soa is now dead”? Unde mai e revolutia noastra? 🙂
(Ah, da, si o mica atentionare gramaticala – stii ca imi plac astea. Se zice „sa economisesti bani”, nu sa „salvezi bani”. A „salva bani” e o traducere gresita din engleza „to save money”. Poate nu e cine stie ce, dar pe mine ma zgarie pe retina)
# re: MoneySaver Express
Saturday, January 10, 2009 12:00 PM by MrSmersh
SOA e declarat mort.Dar nu a murit s-a schimbat vezi S+S de exemplu care e un soi de SOA sec XXI…
Si acuma ca tot m-a pus pe scris, poate si la Dynamics sa zicem „să nu-și mai permită acest lux și să meargă cu ”muritorii”” care sa fie aplicati share point customizate … Stiu ca se poate, acuma e destul de interesatnt rezultatul cit de cost efficent iese.
# re: MoneySaver Express
Saturday, January 10, 2009 12:05 PM by zoltanhe
@naicul: așa e. Am citit și eu încă odată și într-adevăr, pare că mă contrazic cu ce spuneam cu ani în urmă. Ca să fie și mai clar, tot ce am spus atunci și aici pe blog rămâne valabil. Aproape că-mi vine să zic ”v-am spus eu!”. SOA, așa cum îl știm noi, rămâne valabil în continuare ca o abordare arhitecturală generoasă, însă mega-proiectele propuse de câțiva vendori (în frunte cu ăla mare și albastru) nu mai sunt înghițite de clienți. Aceștia nu mai sunt dispuși să-și reorganizeze business-ul de dragul IT-ului. Gartner ar spune că SOA este Through of Disillusionment pe curba de hype cycle: http://en.wikipedia.org/wiki/Hype_cycle. Nu mai merge să vinzi produse rebranduindu-le să conțină SOA sau ESB în denumire.
Ce vă spuneam cu ani în urmă în prezentările mele sau ale arhitecților invitați de aiurea este foarte clar și palpabil: expunem servicii, comunicăm prin mesaje, reutilizăm servicii și interfețe și facem serviciile administrabile. Acestea sunt în continuare valabile. Suntem în real world SOA.
De aia spuneam că este o oportunitate pentru jucătorii mici, partenerii Microsoft, să meargă și să rezolve problemele reale ale clienților folosind tehnici SOA, însă bottom up.
@MrSmersh, SharePoint e și el o aplicație, pe care dacă o customizezi, s-ar putea să iasă un ERP/CRM/whatever, numai bună pentru un anume client. La fel e și cu Dynamics NAV sau Dynamics CRM, doar că efortul de personalizare este diferit. La fel e și cu Charisma lui Totalsoft, sau Socrate a lui Bit Software sau SeniorERP. Până la urmă, fiecare firmă de soft din piața asta decide singură cât și ce ia de la alții și cât dezvoltă in house, iar decizia asta este o decizie de business. Unii decid să dezvolte cât mai mult in house și să țină prețurile jos, iar alții preferă să ia building-blocks de la terți (de ex SharePoint, Dynamics CRM, Dynamics AX etc) și să vândă la alt segment din piață.
# Vreti o bulina de prezenta, ca in Outlook?
Monday, January 12, 2009 9:21 AM by Weblogul lui Zoli
Povesteam aici despre bulina de prezență din Outlook (la Unified Communications). E vorba de asta: Vă
# Middle SOA
Tuesday, January 13, 2009 10:48 AM by Weblogul lui Zoli
Am amintit aici de articolul lui Anne ( SOA is Deadș Long Live Services ). Mare iureș s-a iscat de atunci!
# re: MoneySaver Express
Tuesday, January 13, 2009 11:06 AM by MrSmersh
Pai Zoli exact asta spuneam si eu, cam din toate poti face ceva, depinde daca merita la cost.
Si totul depinde de client si de lux lui, ca poate lux ii e si White Plains(cum s-o mai chema acuma) si ok ii e Dynamics. Sau o versiune ok de MS Accounting 2009 plus ceva de document managment e ce ii trebuie fix.
E foarte greu sa estimezi efortul orgazinational de implementare a unui ERP. Adica cit modific intern procedurile sa folosesc ERP si cit il modific pe el (ERP) sa imi fie comod/legal in ro. Si aici stau costurile mari dupa mine, pentru ca ERP sint capabile de customizari importante cam cit e un elefant capabil sa cinte la pian (da o sa fie muzica da sigur nu sonata lunii ).
# re: MoneySaver Express
Sunday, January 25, 2009 11:08 AM by MihaiBejenariu
„din ce în ce mai mulți clienți vor ezita să-și cheltuiască banii”
…
Eu ca si client INVESTESC bani in IT, nu cheltuiesc. Optimizarea aplicatiilor sau infrastructurii IT nu o fac pentru ca este un moft, ci pentru ca sa-mi optimizez businessul.
A trebuit sa vina criza ca sa incepem sa gandim normal. Sa inteleg ca:
1/ Inainte de criza chiar daca nu as fi avut nevoie , as fi cheltuit bani pe SOA/DWH/BI/etc?
2/ Iar acum in plina criza, sa nu mai cumpar de SOA/DWH/BI/etc desi am nevoie?
# re: MoneySaver Express
Sunday, January 25, 2009 2:12 PM by zoltanhe
@MihaiBejenariu, nu cred că m-ai înţeles… eu spuneam că tocmai în DWH, BI şi chiar SOA vor investi clienţii cu precădere (cu rezervele de rigoare legate de proiectele big-ass SOA). Sau poate n-am înţeles eu ce ai vrut să spui…
# re: MoneySaver Express
Monday, January 26, 2009 10:23 PM by MihaiBejenariu
@zoltanhe, nu am vrut sa fiu pe o pozitie opusa.
Pe scurt, m-am referit strict la textul pus intre ghilimele si vroiam sa subliniez (prin cele 2 intrebari retorice) atitutinea pe care ar trebui sa o aibe un client vis-a-vis de proiectele in IT. Spun asta pentru ca am vazut clienti care au decis sa opreasca investitii in IT datorita crizei.
Cu alte cuvinte, nu vad o legatura directa intre amploarea crizei si valoarea investitiilor in proiecte IT.
# re: MoneySaver Express
Tuesday, January 27, 2009 8:28 AM by zoltanhe
Am inteles acum. Multumesc pentru clarificare.