Comunicațiile și chestiile conectate la internet, adică IoT

După SOA și cloud, următorul buzzword este IoT (Internet of Things). Dacă ești în IT în zilele astea și nu faci IoT, atunci ești pe nicăieri. Acum adevărul e că IT-ul evoluează foarte rapid. Sau avem noi aerul ăsta să credem că celelalte industrii nu o fac? Na, nu contează, dar noi în IT alegem din când în când un trend sau două și ne adaptăm toate produsele, serviciile și mai ales marketingul la ele. Unii reușesc să fie pe val, iar ceilalți rămân cu marketingul.

La începutul acestui mileniu ne-am dat cu toții seama că IT-ul era format dintr-o mare colecție de soluții ca niște insulițe, care nu comunicau între ele. Service Oriented Architecture (SOA) venea să rezolve problema asta de integrare. Era felul nostru al furnizorilor de a le arăta clienților că ne-am învățat lecția și că de acum uite ce frumos le vom integra pe toate. Pe clienți nu îi interesa că se numește SOA sau altcumva, ei săracii doreau să scape de nebunia cu care s-au ales de-a lungul anilor.

Apoi, peste vreo 10 ani am venit cu cloud-ul, care e un alt fel de a spune că tu, stimate client, nu ai nevoie de serverele alea, fiindcă și așa nu știi să ai grijă de ele, iar noi o facem mult mai bine și, de fapt, mai bine îți ții tu infrastructura IT la noi în datacenterele astea mari și deștepte. Automatizare, capacitate cât vrei tu și plata adaptată în funcție de consum. E perfect pentru majoritatea clienților, chiar dacă îi mai sperie câte un Snowden… de parcă agențiile alea cu trei litere nu te vor urmări dacă vor, chiar dacă ai serverele la tine și dormi cu ele. Stați să vedeți cu IoT-ul ce vor putea face… dar până una alta, ia uite unde e IoT-ul pe curba de hype a lui Gartner. În vârf!

gartner hype 2014

Cum s-a ajuns la IoT? Păi de mult se vrea conectarea a cât mai multe chestii la internet. Calculatoare, telefoane, tablete, mai nou ceasuri, toate se vor conectate la internet. Și sunt conectate, direct sau indirect prin intermediul unui alt dispozitiv deja conectat. Cu IoT urmează senzori, valve, lămpi, porți, camere, bariere, de toate. Experiența căpătată din anii de SOA ne-au învățat cum să integrăm multe chestii și cum să comunicăm asincron. Apoi cloud-ul ne permite să conectăm o căruță de chestii, fără să ne doară prea mult la buzunar. Specialiștii în SCADA (supervisory control and data acquisition) se adaptează și ei, fiindcă senzorii și acționările sunt lumea lor, dar până acum comunicau prin rețele private. De acum vor comunica și ei pe bază de IP (Internet Protocol) și își vor conecta senzorii și valvele la internet. Desigur securitatea este o problemă serioasă și încă nerezolvată. Probabil vor apărea hackeri specializați în aprins lămpi, hăcuit camere și schimbat luminile semafoarelor de pe stradă, dar nu despre asta vreau să discut acum, ci despre comunicațiile de sub protocolul IP.

V-ați gândit de ce este important peste ce trec protocoalele de rutare IP și de transport TCP, esențiale pentru comunicația în internet? Cei care mai țineți minte nivelele modelului OSI știți că IP este la nivelul 3, TCP este la nivelul 4, iar dedesubt, la nivelul 1 este așa numitul nivel fizic și la nivelul 2 este data link. Aparent este indiferent dacă la aceste nivele este WiFi, sau 3G, sau LTE. De fapt ce sunt astea? Sunt modalități diferite de a transmite date prin unde radio, adică sunt tipuri de modulații, care mai de care mai deștepte. Observați că în lumea asta a IoT nu ne interesează sârmele și fibrele ci doar radio, adică wireless. Acum, tipurile astea de modulații au evoluat mai degrabă cu gândul la calculatoare, tablete și telefoane, adică chestiile pe care le avem acum conectate la internet. Adică au evoluat spre viteză, spre cât mai mulți Mbps. Deh, pozele și filmulețele alea de pe Facebook trebuie să se vadă imediat, nu-i așa? Problema e că în lumea IoT rareori ne interesează viteza, ba mai mult, ne interesează mai degrabă:

  • raza mare de acțiune;
  • consumul mic în timpul funcționării, pentru a putea alimenta senzorii cu baterii;
  • consumul foarte mic în standby, pentru a putea lăsa un senzor pe coclauri măcar câțiva ani fără schimbarea bateriei;
  • utilizarea unor frecvențe care să permită penetrarea clădirilor și subsolurilor;
  • cost redus al chip-urilor de modulație și demodulație (modem), fiindcă ne așteptăm să avem zeci de miliarde de chestii conectate la internet.

Nimic nu e încă stabilit în acest domeniu și sunt o grămadă de tehnologii candidate. Interesele sunt foarte mari la fiecare nivel, de la fizic până la aplicații. Marii jucători își marchează deja teritoriul. Furnizorii de cloud (Amazon, Microsoft, Google) vor să ne conectăm chestiile în cloud-ul lor, ceilalți (Cisco, IBM, Oracle) vor să folosim jucăriile lor pentru conectare indirectă, middleware și analiză. Cred că cel mai interesant va fi de văzut lupta dintre tehnologiile de la nivelul fizic, fiindcă dacă ești producător de chip-uri de modem și ai un potențial de zeci de miliarde de bucăți, chiar dacă le vinzi cu 2 dolari bucata, tot e un business frumușel. Vă propun să le împărțim după raza de acțiune.

În categoria sub 1km sunt:

În categoria 1-10km sunt:

Iar în categoria peste 10km sunt:

  • 2G, 3G, LTE, adică ăia cu mulți Mbps și cu consum mare
  • LoRa
  • Sigfox
  • OnRamp
  • și încă câteva mai obscure.

Doar câteva sunt standarde și niciuna nu s-a impus de facto. De fapt una din dezamăgiri este că 802.15.4g nu a decolat cum trebuia, probabil și din cauză că topologia de rețea de tip mesh produce consum mult mai mare la senzorii apropiați de gateway. Iată cum o problemă simplă de consum și baterie poate duce la neadoptarea unei tehnologii, chiar dacă e una generoasă și chiar dacă e standardizată.

Personal prevăd că Semtech va avea tracțiune în viitorul apropiat cu LoRa. LoRa (prescurtare de la long range) se bazează pe o modulație de chirp de tipul spectru împrăștiat, o topologie de rețea de tip stea și un consum fabulos de mic (18mA în funcționare și 0,001mA în standby). Patentul Semtech este la https://www.google.com/patents/US7791415 și, deși pe http://lora-alliance.org/ nu scrie cine sunt susținătorii, Cisco și IBM sunt printre ei, ceea ce este un semn important.

Vremuri interesante, din nou.

Big Data pentru toată lumea

Am fost în audiență la evenimentul ăsta dedicat big data, deși aș fi vrut să vorbesc să le zic vreo două. Foarte faină ideea EuroCloud de a face un astfel de eveniment. Lăsând la o parte detaliile, practic au fost două tabere acolo:

  • unii care vor să țină big data pentru băieții mari: reprezentantul IDC afirmând că dacă nu analizezi peste 100TB înseamnă că nu faci big data, iar reprezentantul Oracle încercând să „vândă” fier/servere la metru pe care a pus un sticker de big data și evitând elegant întrebările de „cât costă?” în stilul „dacă întrebi cât costă, înseamnă că nu îți permiți”,
  • și alți furnizori (Axemblr, Drift Data sau uberVU) care sunt în business-ul de democratizare a big data, care își asumă să facă ei sisteme big data și să vândă servicii punctuale către terți.

Nu e nimic greșit în niciuna din abordări, le-am și spus, haideți să ne vedem de treabă. Ar fi foarte fain dacă am ignora hype-ul big data, care amenință să fie similar cu SOA sau BI, fiindcă fiecare vede în felul său aceste lucruri. Vor fi totdeauna clienți enterprise pentru care un proiect SOA, BI sau Big Data dacă nu e peste un milion de parai, atunci nu este treabă serioasă, și vor exista ceilalți care se vor mulțumi cu utilizări de nișă, specifice nevoilor lor, dar mult mai ieftine.

Guess what? Microsoft este și el în business-ul de democratizare a big data! Imaginați-vă simplitatea de administrare a la Windows aplicată unei platforme deschise de big data bazată pe Apache Hadoop, unde dorește clientul, pe fiarele sale on-premises sau în cloud pe Windows Azure, și decorată cu uneltele de analiză familiare din platforma de BI a Microsoft. Da, tot Excel dragi prieteni. One spreadsheet to rule them all.

Citiți mai multe la http://www.microsoft.com/bigdata/. Tot de acolo puteți descărca soluția on-premises pentru fiarele voastre (HDInsight Server). Pentru a încerca soluția din cloud (găzduită pe fiarele Microsoft) de la https://www.hadooponazure.com/ (ăsta se va numi HDInsight Service și va fi înșurubat între serviciile existente Windows Azure), mergeți prima dată să vă înscrieți pe „connect” la https://connect.microsoft.com/SQLServer/Survey/Survey.aspx?SurveyID=13697. Veți primi pe email un cod de înscriere în câteva zile (e un „human” care aprobă).

Iată și câteva scenarii și surse de date pentru care puteți folosi o soluție de tip big data pentru analiză de date:

  • servicii de localizare și urmărire
  • căutări complexe în legi sau alte arhive de documente
  • analiză de rețele sociale
  • cercetare medicală
  • analiza pierderilor de clienți
  • analiză de publicitate
  • analiză de prețuri
  • monitorizare de echipamente
  • motoare de recomandări
  • culegere de informații
  • optimizarea infrastructurii IT și a aplicațiilor web
  • optimizare de trafic rutier
  • explorare și extracție de zăcăminte naturale
  • prognoză meteo pentru planificare de business
  • administrare de rețele de utilități
  • previziuni în sănătate
  • asigurări personalizate
  • detecție de fraudă

Aveți și alte idei?

A apărut Architecture Journal 21

Deși nu mai trimitem ediția tipărită a Architecture Journal, vă recomand cu căldură să vă înscrieți la newsletter-ul ”The Architecture Journal”, pentru a primi notificări despre aparițiile trimestriale, dar și alte informații.

Îmi cer scuze față de cei care s-au înscris la ”Solution Architects Newsletter România” pentru că nu am mai scris nimic de cca doi ani…
Nu e nici o greșeală. Pur și simplu nu am mai avut bandwith… Știu că pe vremuri făceam tot felul de chestii (vizibile) în România pentru arhitecții din IT, fie ei pe infrastructură, fie pe soluții sau software. Personal regret cel mai mult (pe lângă newsletter-ul amintit) întâlnirile periodice pe care le aveam.

Revenind, tema numărului 21 este:

architecture journal 21

Enjoy!

Filed under: SOA, Arhitectura

Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Dacă tot s-a scris despre seminarul de e-Guvernare organizat de IDG, iată care a fost esența prezentării mele:

Vechiul mod de a opera, în silozuri (m-am inspirat aici din exprimarea domnului Săvulescu de la MCSI) sau fără partajare de informații, nu mai este suficient. Mă refer aici la agențiile guvernamentale, ministere, dar și la administrația locală. Pentru a amplifica beneficiile e-Guvernării este nevoie de două lucruri esențiale:

  1. Interoperabilitate și
  2. Colaborare între agenții.

De ce? Fiindcă pentru a putea oferi o față unitară către cetățeni și contribuabili, este nevoie ca în backend să conectăm datele, sistemele, procesele și funcționarii. Interoperabilitatea este simplă comparativ cu punctul 2, fiindcă în primul caz e o problemă tehnologică, dar în al doilea caz este o problemă de voință. Agențiile sau ministerele trebuie în primul rând SĂ VREA să-și expună serviciile pentru a putea fi reutilizate de alte agenții. Mai mult, agențiile trebuie SĂ VREA să reutilizeze servicii expuse de alții și să-și compună astfel sistemele noi. Apoi toate aceste sisteme se pot înșuruba într-o chestie centrală, pentru a fi consumate în mod unitar de cetățean, indiferent cum interacționează acesta cu e-Guvernarea (pe web, pe telefon, la ghișeu etc).

Am folosit poza asta în prezentarea mea:

Interop @ IDG eGov 30sep09 clean

Da, asta e SOA (Service Oriented Architecture)! Nu e nimic magic aici, dar în e-Guvernare, ca și în orice proiect de SOA, trebuie să existe sprijinul conducerii executive. Dacă nu, degeaba vorbim de WCF și XML și WS-* și REST și BizTalk, fiindcă așa e în proiectele astea: trebuie întâi voință.

În România, partea din mijloc a pozei există din 2003 și se numește SEN (Sistemul Electronic Național). Detalii (inclusiv SDK) pe siteul www.e-guvernare.ro.

Filed under: Interoperabilitate, WCF, SOA, BizTalk, NTO, e-Guvernare

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Thursday, October 01, 2009 8:25 PM by cocodanila

Hai Zoli, give us a break, in tara asta mai degraba

http://www.nu-e-guvernare.ro !!! Management commitment, political embarasment, shared services……. vorbe goale.  Tre sa ma duc sa le explic la nu-s ce agentura ca de ce primesc alocatie la copil in Bucuresti cand am un alt copil cu acelasi nume in Bacau (coincidenta, e de fapt acelasi) care nu beneficiaza de alocatie dar poate ar trebui. Si sa ma duc musai cu un maldar de acte, sa autentific toata familia, si sa am xerox la ele gata pregatit, intre 9 si 15 ca ei nu lucra cand vrem noi. Si ca sa ma faca sa ma duc au taia alocatia – obvious, i-am redus bugetul lui aia mica cu suma respectiva ca sa-o pregatesc pentru viata si sa ia aminte ca statul nu-i pregateste nimic bun!!!

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Thursday, October 01, 2009 11:04 PM by lordali

:))))))))))))))))) – o gluma buna cu e-guvernarea in Romania in general. Am contact cu un proiect de e-guvernare si este un proiect mai mult decat ambitios(m-am exprimat finut).

In final e cum ai zis tu Zoli, e vorba de vointa de sus care e urmata de bani si apoi de cine trebuie sa primeasca acest contract :):).

@Zoli – ce ai scris tu este super ok cu mine, eu rad de cei care ne conduc.

@cocodanila – te cred pe cuvant, ceva mizerabil ni se pregateste in permanate de catre statul roman.

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Thursday, October 01, 2009 11:55 PM by Bazilide

,, a bridge too far,,, de asta imi aduce aminte

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Friday, October 02, 2009 8:56 AM by adrian.munteanu

Zoli,

Sună foarte fain. Şi eu, şi Vali facem vorbire, pe la şcoală, de astfel de lucruri, de ani buni. Stau însă şi mă întreb: CUM?

Pentru că, practica bate teoria!

Îi răspund şi lui Coco cu ocazia asta: în cele mai multe din aplicaţiile insituţiilor administraţiei publice, CNP-ul NU ESTE CHEIE PRIMARĂ!!!

Avem un ID unic (facem abstracţie de eventuale greşeli de cacul) pe care îl folosesc foarte puţini.

Firmele au CUI…Şi la ce îi foloseşte firmei? Poţi, de exemplu, în baza CUI să verifici situaţia financiară a unei firme la ANAF?

Completez cele spuse de tine: instituţiile astea, toate la un loc, trebuie, în primul rînd, să îşi analizeze procesele! Dar din păcate, în urma analizei va rezulta că unele lucruri trebuie să dispară!

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Friday, October 02, 2009 8:58 AM by zoltanhe

@cocodanila, astea sunt efectele… hai să nu ne coborâm la problemele punctuale și să rămânem la nivel macro…

@Bazilide, numai că nu se cucerește ci se cedează și nu e ”bridge” ci e BizTalk Smile

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Friday, October 02, 2009 12:11 PM by Bazilide

@ zoli ai dreptate, insa problemele macro sunt cine defineste standardele de interoperabilitate, legislatia, normele etc

vezi discutiile despre Infrastructura Nationala de Date Spatiale care au ramas la acelasi nivel ca acum 3 ani cand participam impreuna la ,,Lumea Geospatiala,, precum si instabilitatea din agentiile guvernamentale (exemple concrete INA, ASSI, Ancom etc)

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Friday, October 02, 2009 12:31 PM by cocodanila

http://www.nu-e-guvernare.ro sau alte proiecte adiacente initiativei, am dat peste ele prin 2001 sau 2002 cand intamplarea a dat peste mine cu un draft de strategie de 300 Mil EUR din fonduri europene, cu multe alte „preconditii” in spate. Erau vreo 90 mil EUR pentru nu-s ce porcarie de portal integrat, plus partea de interfete din diverse registre, si hardware cred dar nu-mi mai aduc aminte pentru ca m-am cam speriat de sumele alea si mi s-a blocat creierul.

Azi e 2009 – spune-mi tu numai 1 minunat serviciu pe care l-ai utilizat in ultimul an. Poate daca ai firma si ai platit taxe, ca in e-licitatii eu unul nu mai cred.

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Monday, October 05, 2009 10:31 PM by Gandalf

In loc de e-guvernare ar fi interesant ca MS Ro sa comenteze articolul: http://www.financiarul.com/articol_33514/prima-%E2%80%9Eafacere%E2%80%9C-a-lui-boc-a-tinut-sapte-zile-licente-software-in-valoare-de-90-mil–euro.html 🙂

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Tuesday, October 06, 2009 12:22 PM by zoltanhe

@Gandalf, ne bucurăm că Guvernul României a ales să folosească tehnologie Microsoft pe serverele și desktopurile sale. Achiziția licențelor este un semn de normalitate dar și un exemplu pentru mediul de business din România, mai ales după un an în care pirateria software a scăzut la 66%.

MCSI a fost desemnat prin HG să administreze inventarierea și actualizarea tehnologiilor Microsoft în administrația centrală și astfel, MCSI este singura, care poate să comenteze asupra procedurii de achiziție.

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Tuesday, October 06, 2009 1:46 PM by Bogdans

@AdrianMunteanu

E normal sa nu se foloseasca CNP-ul in aplicatiile din administratia publica. Ma refer la cei din Republica Moldova, carora li se da CNP-ul odata cu buletinul.

Si mai sunt probleme de genul : http://revistapresei.hotnews.ro/stiri-subiectele_zilei-5718959-evz-greseala-din-nastere-doi-romani-singur-cnp.htm sau Social Security in America.

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Wednesday, October 07, 2009 9:36 AM by zoltanhe

@Gandalf, am șters ultimul tău comentariu fiindcă nu pot să accept să ataci o firmă pe blogul meu la adăpostul anonimatului. Revenind la MCSI, eu nu văd decât un client, care a vrut să își reînnoiască un contract de licențiere de tip Enterprise Agreement. Din punctul nostru de vedere, orice partener era liber să oferteze incluzând aici toate beneficiile unui EA (consultanță, training, suport, opțiuni de plată etc): http://www.microsoft.com/licensing/licensing-options/enterprise.aspx

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Friday, October 09, 2009 8:45 PM by Gandalf

Pacat! Te credeam mai drept.

Voi reveni!

# re: Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Sunday, October 11, 2009 3:31 PM by zoltanhe

Ei vezi, @Gandalf, din nou jignești la adăpostul anonimatului! Dacă nu îți poți asuma declarațiile, atunci mai bine abține-te!

Middle SOA

Am amintit aici de articolul lui Anne (SOA is Dead; Long Live Services). Mare iureș s-a iscat de atunci! Nu neapărat aici, ci pe aiurea. Mai ales printre vendorii care și-au bazat business gros pe proiecte mari de SOA.
Poate că SOA va trebui să coboare de la nivelul de enterprise architecture la nivelul de solution architecture. Ce ziceți? Poate că cele două extreme numite ”big SOA” (de obicei top-down) și ”little SOA” (bottom-up) vor trebui să găsească o cale de mijloc. Hai să zicem ”middle SOA” (middle-out).

Update: Steven ne amintește ce zicea Gartner prin noiembrie 2008:

Gartner Says the Number of Organizations Planning to Adopt SOA for the First Time Is Falling Dramatically

Spre disperarea lui David Chappell. Nu, nu ăla pe care îl știm noi. Celălalt, cel de la Oracle.

Filed under: SOA, Arhitectura

# re: Middle SOA

Tuesday, January 13, 2009 11:55 AM by ignatandrei

SOA ramine, oricum, un buzzword dragut …

# re: Middle SOA

Monday, January 19, 2009 1:51 PM by naicul

da. dragut. fara acoperire. a fost inlocuit de saas. sa vedem si asta cat o sa tina.

# re: Middle SOA

Monday, January 19, 2009 3:26 PM by zoltanhe

SOA e departe de a fi înlocuit cu ceva… mai degrabă vendorii de SOA revin cu picioarele pe pământ.

SaaS e limpede: e încă un mod de a livra software. Nu e buzzword. Vendorii pot fi foarte dedicați SaaS (pure play), mai puțin dedicați sau chiar să amestece SaaS-ul cu softwareul tradițional = S+S.

MoneySaver Express

Da. E criză. Ce puteți face dacă sunteți firmă de soft/soluții? Mai ales că din ce în ce mai mulți clienți vor ezita să-și cheltuiască banii (suntem într-o perioadă în care cine nu deține lichidități, trăiește pe muchie de cuțit). Totuși ce puteți face? E simplu: mergeți și întrebați clienții ”cum pot să vă ajut să vă salvați economisiți banii?”. Nu încercați să vindeți/marketați aplicații de genul ”MoneySaver Express v1.0 tunat pentru criza”, ci mai degrabă mergeți și ascultați-vă clienții. Ei vor fi în continuare dispuși să cheltuiască bani, însă prioritățile lor sunt date peste cap. Înțelegeți-i!

Din experiența noastră, iată câteva idei cu ce soluții merg în această perioadă și ce nu:

  • Eficiență prin software:
    • Lumea s-a săturat de marile proiecte SOA cu autobuze de consultanți și abordări top-down, care promiteau prea ușor reduceri de costuri și agilitate organizațională. David Chappell de un an își deschide fiecare prezentare de SOA cu ”SOA is dead!”. ”Ha mă? Ăsta-i nebun?” îmi dădea Cipi coate. Anne Thomas Manes de la Burton Group zice și ea SOA is Dead; Long Live Services. E bine? Oh, da! Acum e momentul să mergeți la clienți și să le rezolvați problemele reale cu abordări bottom-up (vezi SOA: ”Never Mind” de Charles Fitzgerald). Cineva spunea că asta se numește ”real world SOA”… cine e oare? Ah, da. Microsoft: http://www.microsoft.com/soa/.
    • Business Intelligence. Ce frumos sună? Business Intelligence. Ha? Soluțiile de BI sunt la mare căutare, în special la clienții care au investit deja în data-warehouse și vor să ia decizii mai bune și mai repede. Ajutați-i să-și analizeze datele. Soluțiile de data mining au spart și ele gheața. E o pâine frumușică de mâncat aici! Soluțiile de BI duc la rezultate imediate, ușor de măsurat. Avantajul costului redus pentru SQL Server devine decisiv.
    • Soluțiile de colaborare nu duc la eficiență atât de palpabilă ca cele de mai sus, dar în timp se vede. SharePoint. SharePoint. SharePoint. Office.
    • Soluțiile de mobilitate sunt căutate în principal pentru creșterea productivității forței de vânzări și nu numai.
    • Aplicațiile de business clasice (ERP, CRM) vor merge și ele fiindcă s-ar putea ca unii clienți care au visat la SAP sau Oracle Apps să nu-și mai permită acest lux și să meargă cu ”muritorii”. Colegii mei de la Dynamics sunt optimiști. Dacă sunteți în business-ul ăsta, n-ar trebui să fie probleme.
  • Optimizarea infrastructurii IT:
    • IT-ul dinamic nu e o poveste. Dacă nu știți încă Infrastructure Optimization, mergeți repede la http://www.microsoftio.com/ și învățați cum se vinde infrastructură, cum faceți analiza infrastructurii clientului, cum treceți un client de la Basic la Standardized, la Rationalized și apoi la Dynamic.
    • Unified Communications pare să fie calea cea mai simplă de reducere a costurilor cu comunicațiile. Noi am trecut de mult de la teleconferințele prine telefon la cele prin Office Communications Server și Communicator pe client. LiveMeeting pentru prezentări. Bulina de prezență este lângă fiecare persoană în Outlook. Dacă e verde, click dreapta: ”Call” sau ”Send Mail” sau ”Reply with IM”. Lovely! Dacă e roșu, îmi spune: currently busy, free at 03:30pm etc. Hai că nu-i așa greu…
  • Flexibilitate în business:
    • Facilități de plată (perioadă de grație, rate, etc);
    • Monetizare prin abonament (lunar, anual), prin modelul pay per use (PPU) sau, de ce nu… prin advertising;
    • Fiți pregătiți să găzduiți/administrați voi soluțiile/aplicațiile software, după modelul SaaS (Software as a Service); Dacă ajungeți la modelul ăsta, mai bine lăsați un hoster specializat să se ocupe de găduire;
    • Adăugați valoare software-ului tradițional prin servicii web (sau invers), după modelul S+S, adică Software + Services;
    • Atacați și alte segmente de piață sau ”long tail”-ul din același segment;
    • Vindeți în regim de autoservire (online);
    • Fiți agili!

Baftă! Și dacă aveți nevoie de ajutor, suntem aici.

Filed under: Office, ISVs, SQL Server, S+S , SharePoint, Business, SOA, SaaS, Unified Communications, Arhitectura

# re: MoneySaver Express

Saturday, January 10, 2009 11:41 AM by naicul

Zoli,

Nu sunt arhitect de solutii, nici developer de solutii enorme, care sa cuprinda servicii, mii de softuri interconectate, etc; dar stau si ma intreb unde a disparut „soa e viitorul! faceti soa! asta e urmatoarea revolutie dupa oop!”. Ca parca asta auzeam pe la prezentari acum vreo cativa ani. Inclusiv pe la ale tale. Poate nu am inteles eu bine atunci si poate nu inteleg nici acum, asa ca explica-mi pe intelesul meu: cum se face ca „soa is now dead”? Unde mai e revolutia noastra? 🙂

(Ah, da, si o mica atentionare gramaticala – stii ca imi plac astea. Se zice „sa economisesti bani”, nu sa „salvezi bani”. A „salva bani” e o traducere gresita din engleza „to save money”. Poate nu e cine stie ce, dar pe mine ma zgarie pe retina)

# re: MoneySaver Express

Saturday, January 10, 2009 12:00 PM by MrSmersh

SOA e declarat mort.Dar nu a murit s-a schimbat vezi S+S de exemplu care e un soi de SOA sec XXI…

Si acuma ca tot m-a pus pe scris, poate si la Dynamics sa zicem „să nu-și mai permită acest lux și să meargă cu ”muritorii”” care sa fie aplicati share point customizate Smile… Stiu ca se poate, acuma e destul de interesatnt rezultatul cit de cost efficent iese.

# re: MoneySaver Express

Saturday, January 10, 2009 12:05 PM by zoltanhe

@naicul: așa e. Am citit și eu încă odată și într-adevăr, pare că mă contrazic cu ce spuneam cu ani în urmă. Ca să fie și mai clar, tot ce am spus atunci și aici pe blog rămâne valabil. Aproape că-mi vine să zic ”v-am spus eu!”. SOA, așa cum îl știm noi, rămâne valabil în continuare ca o abordare arhitecturală generoasă, însă mega-proiectele propuse de câțiva vendori (în frunte cu ăla mare și albastru) nu mai sunt înghițite de clienți. Aceștia nu mai sunt dispuși să-și reorganizeze business-ul de dragul IT-ului. Gartner ar spune că SOA este Through of Disillusionment pe curba de hype cycle: http://en.wikipedia.org/wiki/Hype_cycle. Nu mai merge să vinzi produse rebranduindu-le să conțină SOA sau ESB în denumire.
Ce vă spuneam cu ani în urmă în prezentările mele sau ale arhitecților invitați de aiurea este foarte clar și palpabil: expunem servicii, comunicăm prin mesaje, reutilizăm servicii și interfețe și facem serviciile administrabile. Acestea sunt în continuare valabile. Suntem în real world SOA.
De aia spuneam că este o oportunitate pentru jucătorii mici, partenerii Microsoft, să meargă și să rezolve problemele reale ale clienților folosind tehnici SOA, însă bottom up.

@MrSmersh, SharePoint e și el o aplicație, pe care dacă o customizezi, s-ar putea să iasă un ERP/CRM/whatever, numai bună pentru un anume client. La fel e și cu Dynamics NAV sau Dynamics CRM, doar că efortul de personalizare este diferit. La fel e și cu Charisma lui Totalsoft, sau Socrate a lui Bit Software sau SeniorERP. Până la urmă, fiecare firmă de soft din piața asta decide singură cât și ce ia de la alții și cât dezvoltă in house, iar decizia asta este o decizie de business. Unii decid să dezvolte cât mai mult in house și să țină prețurile jos, iar alții preferă să ia building-blocks de la terți (de ex SharePoint, Dynamics CRM, Dynamics AX etc) și să vândă la alt segment din piață.

# Vreti o bulina de prezenta, ca in Outlook?

Monday, January 12, 2009 9:21 AM by Weblogul lui Zoli

Povesteam aici despre bulina de prezență din Outlook (la Unified Communications). E vorba de asta: Vă

# Middle SOA

Tuesday, January 13, 2009 10:48 AM by Weblogul lui Zoli

Am amintit aici de articolul lui Anne ( SOA is Deadș Long Live Services ). Mare iureș s-a iscat de atunci!

# re: MoneySaver Express

Tuesday, January 13, 2009 11:06 AM by MrSmersh

Pai Zoli exact asta spuneam si eu, cam din toate poti face ceva, depinde daca merita la cost.

Si totul depinde de client si de lux lui, ca poate lux ii e si White Plains(cum s-o mai chema acuma) si ok ii e Dynamics. Sau o versiune ok de MS Accounting 2009 plus ceva de document managment e ce ii trebuie fix.

E foarte greu sa estimezi efortul orgazinational de implementare a unui ERP. Adica cit modific intern procedurile sa folosesc ERP si cit il modific pe el (ERP) sa imi fie comod/legal in ro. Si aici stau costurile mari dupa mine, pentru ca ERP sint capabile de customizari importante cam cit e un elefant capabil sa cinte la pian (da o sa fie muzica da sigur nu sonata lunii Smile).

# re: MoneySaver Express

Sunday, January 25, 2009 11:08 AM by MihaiBejenariu

„din ce în ce mai mulți clienți vor ezita să-și cheltuiască banii”

Eu ca si client INVESTESC bani in IT, nu cheltuiesc. Optimizarea aplicatiilor sau infrastructurii IT nu o fac pentru ca este un moft, ci pentru ca sa-mi optimizez businessul.

A trebuit sa vina criza ca sa incepem sa gandim normal. Sa inteleg ca:

1/ Inainte de criza chiar daca nu as fi avut nevoie , as fi cheltuit bani pe SOA/DWH/BI/etc?

2/ Iar acum in plina criza, sa nu mai cumpar de SOA/DWH/BI/etc desi am nevoie?

# re: MoneySaver Express

Sunday, January 25, 2009 2:12 PM by zoltanhe

@MihaiBejenariu, nu cred că m-ai înţeles… eu spuneam că tocmai în DWH, BI şi chiar SOA vor investi clienţii cu precădere (cu rezervele de rigoare legate de proiectele big-ass SOA). Sau poate n-am înţeles eu ce ai vrut să spui…

# re: MoneySaver Express

Monday, January 26, 2009 10:23 PM by MihaiBejenariu

@zoltanhe, nu am vrut sa fiu pe o pozitie opusa.

Pe scurt, m-am referit strict la textul pus intre ghilimele si vroiam sa subliniez (prin cele 2 intrebari retorice) atitutinea pe care ar trebui sa o aibe un client vis-a-vis de proiectele in IT. Spun asta pentru ca am vazut clienti care au decis sa opreasca investitii in IT datorita crizei.

Cu alte cuvinte, nu vad o legatura directa intre amploarea crizei si valoarea investitiilor in proiecte IT.

# re: MoneySaver Express

Tuesday, January 27, 2009 8:28 AM by zoltanhe

Am inteles acum. Multumesc pentru clarificare.

In lift: SOA pentru firmele de soft

Ce înseamnă SOA pentru firmele de software? Să creez soluții, care să se comporte bine în cele cinci puncte enunțate aici. Adică:

  1. expun serviciile folosind WCF;
  2. să fiu capabil să comunic pe bază de mesaje acceptate de ESB-ul clientului;
  3. să fiu capabil să compun soluția prin reutilizarea (pe cât posibil a) serviciilor existente la client (WCF LoB Adapter SDK);
  4. să pot înșuruba interacțiunea cu utilizatorii în interfețele (aplicațiile client) existente deja la client (OBA?);
  5. să permit managementul serviciilor mele (monitorizare, instrumentare) și să le fac guvernabile (configurare și control; WCF).

Filed under: Lift, WCF, SOA

# MoneySaver Express

Friday, January 09, 2009 6:02 PM by Weblogul lui Zoli

Da. E criză. Ce puteți face dacă sunteți firmă de soft/soluții? Mai ales că din ce în ce mai mulți clienți

In lift: SOA

Ce este SOA pentru firmele consumatoare de IT? Pe scurt, SOA = compoziția serviciilor.
Mai pe larg? Este o abordare arhitecturală, care permite IT-ului să fie agil și să răspundă la nevoile în schimbare ale business-ului.
Care este platforma SOA de la Microsoft? O mare parte a portofoliului de tehnologii, care dau capabilitățile necesare unei abordări SOA.
Care sunt aceste capabilități, ce înseamnă și cu ce tehnologii le acoperiți? Ele sunt, în ordine:

  1. Expunerea de servicii. Dpdv business, înseamnă să permit participarea/reutilizarea serviciilor și dpdv tehnic să adaptez serviciile și să le dezvolt end-point-uri sau fațade (WCF, WCF LoB Adapter SDK, BizTalk Adapter Pack, Biztalk Server, Host Integration Server).
  2. Conectivitate între servicii. Schimb de mesaje între servicii păstrând abstractizarea implementării serviciilor și un cuplaj slab (loose coupling), dar și un sistem de denumire, organizare și mediere a serviciilor (WCF, Windows Server UDDI, ESB Guidance for BizTalk Server, Managed Services Engine).
  3. Compoziția serviciilor. Asamblarea de soluții noi, cu minim de cod: aplicații compozite sau orchestrare de servicii sau compunerea proceselor de business etc (WF, OBA, Biztalk Server).
  4. Consumul serviciilor. Interacțiunea cu utilizatorii, printr-un număr minim de interfețe (WPF, Silverlight, OBA).
  5. Administrarea serviciilor. Managementul și guvernarea serviciilor (System Center, Biztalk Server, Managed Services Engine).

Punctul 2. nu e un ESB? Evit să-i spun așa fiindcă nu toți (furnizorii și nici beneficiarii) agrează capabilitățile unui ESB. Unii consideră că e mai puțin decât ce am spus mai sus, alții includ capabilități de compoziție și chiar administrare.

Update: Detalii la http://www.microsoft.com/soa/, unde veți găsi aceeași poveste, chiar dacă veți vedea mai multe capabilități (avem în plus date, identitate, acces, unelte și modelare) sau mai puține dacă vă uitați la FAQ (doar punctele 1, 3 și 4).

Filed under: Lift, WCF, SOA, BizTalk

# re: In lift: SOA

Monday, September 01, 2008 11:07 PM by Valy Greavu

Scurt, la obiect, foarte concis… exact ca în lift.

În urmă cu ceva timp profesorul Marin Fotache avea într-o mare revistă dispărută de IT o rubrică care se chema Fiola de SQL. Nu ar fi rău dacă ai scrie şi tu mai multe articole de genul acesta.

5 stele de la mine. Deci se poate Wink

# re: In lift: SOA

Tuesday, September 02, 2008 9:15 AM by MrSmersh

Zoli e expert scurt, foarte concis… Si din fericire si  la obiect, foarte concis, nu ca altii care scriu romane si (da ma simt cu ursu pe caciula Smile) obiectul e in zare….

Si la topic wad ca WCF e cam pe la 2 categorii, inca diger asta…

Dar as sari la 3, Biztalk Server functonaliatea de 3 ar fi din WF, deci poate ar fi mai nimerit numai la 5… Bine e destul de mult de discutat subiectul, dar mie mi-a pus neuronul la munca, si e faina formalizarea, am un feeleing ca o sa fur din ea pentru de ale mele Smile

# In lift: SOA pentru firmele de soft

Tuesday, September 02, 2008 1:30 PM by Weblogul lui Zoli

Ce înseamnă SOA pentru firmele de software? Să creez soluții, care să se comporte bine în cele cinci

# Despre interoperabilitate si e-Guvernare

Thursday, October 01, 2009 7:05 PM by Weblogul lui Zoli

Dacă tot s-a scris despre seminarul de e-Guvernare organizat de IDG , iată care a fost esența prezentării

Software + Services

Ziceam ca voi prezenta evolutia platformei SOA de la Microsoft la conferinta ROCS2007. Probabil ati vazut si articolul meu din ComputerWorld nr 16 din noiembrie 2007. Daca nu, am sa reciclez acei electroni aici:

Istoria industriei IT a fost marcata de cateva transformari majore in felul in care oamenii percep modul de lucru cu calculatorul (PC-ul, Web-ul, XML-ul). In acesti ani suntem in mijlocul unei noi transformari, cea a serviciilor online. Daca ne gandim la cativa vectori actuali ai inovatiei in IT, serviciile sunt numitorul comun. De exemplu, SaaS (Software as a Service) este doar livrare de servicii, SOA (Service Oriented Architecture) este doar compozitie de servicii, sau Web 2.0 este suma experientelor sociale si de colaborare la care avem acces cu ajutorul serviciilor de pe Web (prin diferite scheme de monetizare, de la abonamente pana la advertising). In momentul de fata, Microsoft are tehnologii care sa suporte toate aceste zone si consideram ca este o oportunitate imensa pentru a reuni lumea software-ului de pe servere, desktop-uri si dispozitive mobile cu cea a serviciilor online din nor (cloud). Aceasta strategie o numim Software + Services sau S+S, o idee bazata pe faptul ca reuniunea capabilitatilor celor doua elemente (software si servicii) va depasi abordarile exclusive bazate numai pe software (instalat local pe client si/sau server) sau numai pe servicii (SaaS pur). Aceasta este strategia Microsoft la nivelul cel mai de sus.

Uitandu-ne dincolo de Microsoft, la intreaga industrie IT, exista nenumarate exemple de companii de software (in sens traditional) care isi extind capabilitatile aplicatiilor lor prin servicii online. La fel, companiile despre care lumea crede ca sunt focalizate exclusiv pe servicii online, isi adauga capabilitati prin software instalat pe clienti sau servere. Companii Web ca Yahoo, Google, eBay si altii, cu totii livreaza aplicatii client pentru a imbogati experienta cu serviciile lor online. Chiar si furnizori de aplicatii de business ca Salesforce.com sau RightNow isi dau seama de importanta functionarii offline, lucru care se pare ca este esential pentru aplicatiile critice de business. Toate aceste exemple arata inclinatia industriei catre software plus servicii online, indiferent de afinitatea lor curenta la un model de livrare sau altul. Chiar si in Romania, daca ne uitam la furnizorii de “software ca serviciu”, cu totii au in oferta o combinatie intre servicii online gazduite in nor si software instalat la beneficiar (on-premises). Exemplele sunt Bit Software www.bitsoftware.ro cu ERP-ul Socrate+, Smartree www.smartree.biz cu aplicatia de resurse umane SmartPayroll, Entelion Software www.entelion.ro cu CRM-ul Teamshare sau I Computer Solutions www.icomputersolutions.ro cu aplicatia de management de flote ShelfExplorer Mobility. SmartPayroll este si solutie de tipul OBA (Office Business Application) prin integrarea pe partea de client cu aplicatia Office Excel 2007. La randul ei, ShelfExplorer Mobility foloseste dispozitive mobile pe partea de client, iar pe partea de server genereaza rapoarte folosind standardul de documente Office Open XML, rapoarte care pot fi consumate apoi de Office Excel. (Adaugat dupa publicarea in revista: misoft systems www.misoft-systems.net cu CRM-ul CRMWeb, care pe partea de client ofera si integrare cu Outlook)

Mergand mai departe, lumea S+S va permite experiente care imbina ce este mai bun din ambele lumi. Pe masura ce trecem la interactiuni folosind o multitudine de calculatoare sau dispozitive de forme diferite, experienta de tip “multi-headed” devine un scenariu obisnuit pentru mediul de business dar si pentru consumatori. Un bun exemplu este experienta cu Exchange Server (disponibil on-premises sau gazduit in nor), in care utilizatorii isi pot accesa email-ul, contactele sau calendarul de pe PC prin Outlook, din browser prin Outlook Web Access, de pe telefon prin Outlook Mobile, iar in cazul Exchange 2007 chiar si prin voce folosind Outlook Voice Access, toate acestea fiind sincronizate in “back end”. Acesta e doar un exemplu care ilustreaza cum experiente de tipul software + services pot exploata capabilitati locale, oferind acces uniform la serviciul online.

Microsoft detine azi o colectie larga de produse software, servicii online si tehnologii, care reprezinta evolutia platformei software + services. Portofoliul nostru curent este format din software client/server, care a fost in mod traditional business-ul primar al Microsoft, dar care este acum complementat de o serie de servicii online. Aceste servicii pot fi servicii de tipul blocuri functionale ca Silverlight Streaming pentru dezvoltarea de aplicatii, pot fi servicii atasate cum este Forefront la Exchange sau pot fi servicii finite cum este CRM Live Online, care furnizeaza o solutie primara la beneficiar. Investitiile noastre in viitor vor continua in linie cu acest model si in functie de nevoile si oportunitatile de pe piata.

Din punct de vedere operational (pentru departamentele IT), software + services va reuni o serie de capabilitati locale (on-premises) cu capabilitati online (servicii), permitand optimizarea acestui mix si obtinerea unui control mai bun  asupra SLA-urilor (Service Level Agreements) si asupra provizionarii de capabilitati noi.

Pe masura ce avansam in aceasta era, avem oportunitatea de a reuni ce e mai bun din software-ul de pe client sau server cu avantajele de management ale serviciilor online de pe Web. Toate acestea spre beneficiul dezvoltatorilor, administratorilor, consumatorilor si a mediului de business.

Filed under: ISVs, S+S , OBA, SOA, SaaS

# re: Software + Services

Wednesday, December 12, 2007 6:01 PM by Valy Greavu

Mda. Schimbari, schimbari… incep sa cred ca specializarea devine din ce in ce o necesitate mai mare pe o piata atit de dinamica, cu atit de multe produse, servicii, operatiuni, securitate inainte de toate…

# Premiera: Exchange si SharePoint in norul est-european

Thursday, December 13, 2007 9:32 AM by Weblogul lui Zoli

In acelasi ton de ” Software+Services „, SimpliQ din Cluj lanseaza (in premiera pentru Europa de Est)

# Unde sînt controalele?

Thursday, December 13, 2007 9:37 AM by Adrian Munteanu – Jurnal de optimist

În postul precedent aduceam din nou în discuţie modelul COSO. Pentru a putea răspunde la întrebarea din

# re: Software + Services

Thursday, December 13, 2007 11:53 AM by MrSmersh

Eu nu cred ca pot (e frumos) sa zic mai mult :), desi cred ca as putea melita pe subiect…

Decit poate S+S merita si sint mii de scenarii la care ajuta major.

# re: Software + Services

Friday, January 04, 2008 11:09 AM by djgabriel22

Un videoclip cu Steve Jobs discutabd despre Software + Services

http://link.brightcove.com/services/link/bcpid452319854/bctid958571821

# CRMWeb 2.5

Wednesday, August 20, 2008 9:16 AM by Weblogul lui Zoli

misoft lansează o versiune nouă a CRMWeb . Obișnuiesc să-l dau ca unul din exemplele de SaaS dar și S+S

# MoneySaver Express

Friday, January 09, 2009 6:02 PM by Weblogul lui Zoli

Da. E criză. Ce puteți face dacă sunteți firmă de soft/soluții? Mai ales că din ce în ce mai mulți clienți

# Cloud Computing si SaaS din perspectiva enterprise

Friday, February 13, 2009 3:25 PM by Weblogul lui Zoli

Dacă nu ați ajuns la conferința de SaaS și Cloud Computing de miercuri și nu ați urmărit nici transmisia